نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L : اقتصادی و کاربر پسند
نوشته شده توسط : edbazar

با نفوذ اینترنت و ارتباطات دیجیتال به زندگی شهری، وجود یک شبکه پایدار و کارا بیش‌تر از همیشه اهمیت پیدا کرد. امروز می‌توان گفت که کلیه خدمات زندگی انسان بر بستر شبکه شکل می‌گیرد؛ هرچند که به واسطه محدود بودن متخصصان این حوزه، آگاهی مردم نسبت به این بستر بسیار کم می‌باشد. سوئیچ شبکه یکی از مهم ترین قطعات شبکه است که بدون استفاده از آن، ساخت شبکه تقریبا غیرممکن خواهد بود. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. اکنون که با اهمیت و کاربرد سوئیچ‌های شبکه آشنا شدید؛ ممکن است که به فکر خرید سوئیچ شبکه متناسب با نیازتان افتاده باشید. سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L، یک سوئیچ مدیریتی (قابل برنامه‌ ریزی) با برخورداری از 2 پورت uplink است که به واسطه قیمت مناسب و عملکرد راضی کننده، جز پرفروش‌ترین سوئیچ‌های ایران می‌باشد. اگر تصمیم به خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L گرفته‌اید؛ در ادامه با نقد و بررسی تخصصی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

برند سیسکو (Cisco) در میان تولیدکنندگان تجهیزات شبکه، برندی نام آشناست. این کمپانی آمریکایی با ارائه‌ محصولاتی بسیار باکیفیت و مطابق با استاندارهای روز جهانی توانسته به خوبی کاربران شبکه را جذب محصولات خود نموده و بازار را برای سایر رقیبان محدود نماید. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L، یک سوئیچ شبکه مدیریتی با پورت‌های ارتباطی 10/100 مگابایت بر ثانیه می‌باشد که از پس پروژه‌هایی با نیاز سرعت متوسط به خوبی برخواهد آمد. این سوئیچ شبکه به واسطه برخورداری از حافظه رم 64 مگابایتی خود قادر به ذخیره دستورات محدودی خواهد بود که می‌تواند عملکرد شبکه شما را بسیار بهبود ببخشد. در ادامه با بررسی جزبه‌جز سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L، با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : طراحی و ساختار

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

برای بررسی طراحی در سوئیچ‌های شبکه، تنها ابعاد و محل قرارگیری رابط کاربری و پورت‌های شبکه حائز اهمیت می‌باشند؛ چرا که سوئیچ درون رک قرار گرفته و ظاهر آن در معرض دید نیست. در نمای روبرویی شاهد 24 پورت سوئیچ دیتا هستیم که در باکس‌های 12 عددی قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها از نوع 10/100 مگابایت بر ثانیه می‌باشند که از سرعت قابل قبولی برخوردار هستند ولی نسبت به سایر سوئیچ‌های شبکه از استاندارد پایین‌تری بهره می‌برند. در سمت راست این محصول یک محفظه برای استفاده از uplink ports های مختلف شبکه قرار گرفته که می‌توان 2 جفت پورت SFP را در این بخش تعبیه کرد. لازم به ذکر است که برای استفاده از آپلینک‌های مختلف مجبور به خرید آن‌ها خواهید بود و در حالت عادی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L فاقد هرگونه آپلینک می‌باشد. پیش از آنکه به سراغ نمای کلی دستگاه برویم؛ نگاهی هم به سمت چپ قسمت جلویی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L خواهیم داشت که چراغ‌های اعلان این سوئیچ در آن قسمت قرار گرفته‌اند. این چراغ‌ها وضعیت کلی دستگاه همچون: اتصالات، وضعیت اجرای دستورات، وضعیت نیرو و همچنین جزئیات مربوط به انتقال اطلاعات را در اختیار شما خواهند گذاشت.

این سوئیچ شبکه در ابعادی معادل 44.5x23.6x4.4 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 3.6 کیلوگرم دارد. همانطور که از ابعاد معرفی شده نمایان است؛ سوئیچ شبکه سیسکو Cisco WS-C2960-24TC-L رک مونت (Rackmount) بوده و به راحتی در رک‌های استاندارد فیکس می‌شود. در نمای پشتی این سوئیچ شبکه شاهد یک ورودی جریان الکتریکی هستیم که جهت تامین انرژی مصرفی سوئیچ تعبیه شده است. خوشبختانه سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L به یک ورودی برق اضطراری مجهز بوده و شما به عنوان طراح شبکه می‌توانید از برقراری دائم انرژی موردنیاز این سوئیچ اطمینان داشته باشید. در طرف دیگر پورت پاور، شاهد پورت‌ کنسول (Console) هستیم که به جهت کانفینگ سوئیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه پورت‌های نام برده، در بخش بعد معرفی شده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : پورت‌های ارتباطی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

شیرازه اصلی هر سوئیچ را پورت‌های سوئیچینگ تشکیل می‌دهند. کلیه ارتباطات سوئیچ شبکه با بستر بیرونی از طریق پورت‌های به کار رفته در آن شکل می‌گیرند. در مجموع سه پورت مختلف در سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L دیده می‌شود که عبارتند از :

پورت‌های سوئیچینگ : سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L به 24 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. حداکثر سرعت پشتیبانی شده به وسیله این پورت‌ها 100 مگابایت می‌باشد؛ که به همین دلیل به این پورت‌ها «10/100» می‌گویند. متاسفانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ از قابلیت PoE پشتیبانی نمی‌کنند و نسبت به سایر سوئیچ‌های موجود در بازار از استاندارد سرعت پایین‌تری برخوردار هستند.

پورت‌های UPlink : در کنار 24 پورت سوئیچینگ 10/100، دو جفت پورت SFP Combo هم بر روی سوئیچ WS-C2960-24TC-L سیسکو قابل استفاده خواهد بود. وجود پورت‌های SFP یک امتیاز مثبت برای هر سوئیچ شبکه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده ‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوییچ را به شبکه متصل کنند. البته این برتری برای شما بدون هزینه نخواهید بود و همان طور که مشخص است؛ سوئیچ‌های دارای پورت SFP همچون سوئیچ Cisco WS-C2960-24TC-L از قیمت بیشتری نسبت به سایر سوئیچ‌ها برخوردار هستند. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها ارزش خرید سوییچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L را بسیار بالا برده است.

پورت Console : در قسمت پشتی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L، در طرف دیگر ورودی نیرو، پورت کنسول دیده می‌شود. تبادل دستورات مدیر شبکه با سوئیچ از طریق پورت کنسول انجام خواهد شد. ارتباط سیستم شخصی یا لپ تاپ مسئول شبکه با سوئیچ، به واسطه یک کابل آبی فیروزه‌ای یا مشکی به نام کابل Console صورت می‌گیرد. یک سر کابل کنسول سوکت RJ45 قرار دارد و سر دیگر آن سوکت RS232 می‌باشد. قسمت RJ45 به پورت Console متصل می‌شود و طرف RS232 به PC که قرار است با استفاده از آن سوئیچ را Configure کنیم، متصل خواهد شد. مباحث راجع به این پورت‌ها بسیار گسترده است که ما متناسب با نیاز این نقد و بررسی به برخی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با جستجوی بیشتر، به اطلاعات بیشتری در این باره دست یابید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : نکات تکمیلی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

ظرفیت سوییچینگ در این محصول شرکت سیسکو برابر با 32 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعدادی زیادی از ابزار شبکه و دوربین‌های مداربسته متصل به شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. خوشبختانه سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L به یک درگاه منبع تغذیه اضطرای مجهز شده است؛ پس اگر این سوئیچ در شبکه شما از نقشی حیاتی برخوردار است، حتما از این درگاه استفاده کنید و یک منبع انرژی دیگر را به این سوئیچ شبکه متصل نمایید. از دیگر ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خرید و فروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد. این استاندارد فقط به دستگاه هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد.

 

نتیجه نهایی :

اگر اجرای شبکه‌ای به شما سپرده شده که سرعت انتقال در آن زیاد مهم نیست و مدیریت شبکه از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است؛ خرید سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برخورداری از 24 پورت سوئیچینگ، در کنار 2 پورت SFP و قابل مدیریت بودن این سوئیچ را می‌توان بهترین ویژگی‌های این محصول دانست. در نهایت قیمت سوئیچ سیسکو WS-C2960-24TC-L را می‌توان آخرین نقطه عطف این محصول سیسکو دانست؛ چرا که قیمت گذاری صورت گرفته برای این سوئیچ شبکه بسیار منصفانه بوده و ارزش خرید آن را بالابرده است.

در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر بنا به هر دلیلی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L را مناسب خود نمی‌دانید؛ با مراجعه به لیست سوئیچ‌های شبکه، نسبت به بررسی و مقایسه سایر سوئیچ‌های شبکه موجود در فروشگه اینترنتی هدف اقدام نمایید.

 

نقاط قوت :

  • قابل مدیریت بودن سوئیچ
  • برخورداری از 2 جفت پورت SFP
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت‌های PoE
  • پایین بودن سرعت پورت‌های سوئیچینگ، نسبت به استاندارد روز




:: برچسب‌ها: سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L , قیمت سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L , Cisco WS-C2960-24TC-L Switch , تکنولوژی ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: