نقد و بررسی پردازنده Intel Celeron G3900: ارزان کار کنید
نوشته شده توسط : edbazar

با توجه به شرایطی اقتصادی اگر دنبال سیستم کامپیوتری ارزان قیمت هستید و به عنوان یک کاربر خانگی یا اداری کار سنگینی ندارید، با نقد و بررسی پردازنده پایین‌رده Intel Celeron G3900 همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ پردازنده کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌لیک (Coffee Lake)، کبی لیک (Kaby Lake)، اسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

شاید کاربرانی باشند که با توجه به نیاز و علاقه‌ی خود در بین خریدارانی قرار بگیرند که بهای زیادی بابت قیمت سیستم‌های کامپیوتری می‌دهند تا بتوانند جدیدترین بازی‌های روز را اجرا کنند یا از عهده‌ی پردازش‌ها و محاسبات سنگین و پیچیده برآیند.

اما تعداد زیادی از کاربران هستند که با توجه به شرایط اقتصادی در بین خریدارانی با بودجه‌های کم قرار می‌گیرند که بیشتر کارهای آنها امور خانگی و اداری است.

پردازنده‌ سلرون جی 3900 اینتل یکی از تراشه‌های ارزان قیمت اینتل است که با توجه به مشخصات فنی خود می‌تواند در کنار سخت‌افزاری مناسب، سیستم کامپیوتری خوبی را در اختیار کاربران اقتصادی قرار دهد.

پردازنده Celeron G3900 اینتل با توجه به دو هسته‌ پردازشی با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز، فناوری ساخت 14 نانومتری، پردازنده گرافیکی Intel HD 510و معماری 64 بیتی می‌تواند عملکرد قابل قبولی ارائه کند.

اگر قصد خرید پردازنده Intel Celeron G3900 را دارید، قیمت پردازنده Intel Celeron G3900 را با قیمت پردازنده های دیگر بازار مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

ویژگی‌های فنی پردازنده‌ Celeron G3900 اینتل

 

مشخصات پردازنده intel celeron g3900

 

از آنجایی که اینتل بزرگترین تولید پردازنده‌های کامپیوتری در دنیاست، تلاش می‌کند برای کاربران مختلف با نیازهای متفاوت و بودجه‌های متنوع، تراشه‌هایی را روانه بازار کند که به کمک تکنولوژی‌های جدید بتواند خواسته آنها را برآورده کند.

پردازنده‌های دو هسته‌ای سلرون صرفا برای کارهای دانش‌آموزی، کارهای دانشجویی ساده و پردازش‌های سبک خانگی و اداری مناسب هستند و خیلی نمی‌توان برای پردازش‌های سنگین و گیمینگ روی آنها حساب کرد.

پردازنده Celeron G3900 از جمله پردازنده ارزان قیمت اسکای لیک اینتل است که به دو هسته‌ی پردازشی با دو رشته (Thread) و فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز مجهز شده است. این سی پی یو با فناوری 14 نانومتری ساخته شده و 1.75 میلیارد ترانزیستور دارد.

پردازنده سلرون G3900 اینتل از معماری 64 بیتی، حافظه‌ی کش 2 مگابایت و توان حرارتی 51 وات بهره می‌برد و می‌تواند تا 64 گیگابایت رم دو کاناله با فرکانس 2133 مگاهرتز را پشتیبانی کند.

 

بنچمارک پردازنده intel celeron g3900

 

در بین تراشه‌های AMD می‌توان پردازنده Ryzen 3 1200 را رقیب Celeron G3900 اینتل دانست که قیمت کمتری دارد. اما از طرف دیگر عملکرد پردازندهپایین‌رده اینتل به مراتب بهتر است.

 

معماری و فناوری ساخت پردازنده Intel Celeron G3900

 

پردازنده اینتل سلرون جی 3900

 

پردازنده سلرون جی 3900 اینتل جزو تراشه‌های پایین‌رده‌ی سری اسکای ‌لیک به شمار می‌رود که براساس لیتوگرافی 14 نانومتری با معماری 64 بیتی ساخته شده است و نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌هایی داشته است.

این سی پی یو از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. در نتیجه باید هنگام خرید مادربورد (Motherboard) دقیت کنید که این قطعه از سوکت گفته شده بهره‌ بررد و تاریخ عرضه‌ی آن نیز بعد از تولید CPU اینتل باشد.

 

فناوری Hyper Threading و Turbo Boost

 

intel celeron g3900

 

فناوری Hyper Threading در پردازنده‌های اینتل که از فناوری مجازی‌سازی بهره می‌برند، کمک می‌کند زمانی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارید CPU با هسته‌های واقعی کار کند و وقتی نیاز به پردازش‌های سنگین‌تر داشتید، هسته های غیرفعال نیز فعال شوند.

به لطف فناوری Turbo Boost نیز فرکانس کاری پردازنده با استفاده از قابلیت اورکلاک بیشتر شده و در پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

اما متاسفانه یکی از نقاط ضعف پردازنده Intel Celeron G3900 این است که از تکنولوژی‌های گفته شده بی‌بهره است که با توجه به بازه‌ی قیمتی آن منطقی به نظر می‌رسد.

 

پردازنده گرافیکی Intel HD 510

 

پردازنده گرافیکی  Intel HD 510

 

پردازنده‌های اینتل از یک پردازنده گرافیکی مجتمع بهره می‌برند که در کارهای خانگی و اداری شما را از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز خواهد کرد. پردازنده سلرون جی 3900 اینتل از یک پردازنده گرافیکی مجتمع Intel HD 510 با فرکانس کاری 350 مگاهرتز تا 1000 مگاهرتز و 12 واحد پردازشی بهره می‌برد.

این پردازنده گرافیکی از DirectX 12، OpenGL 4.4 و حداکثر سه نمایشگر به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

پردازنده گرافیکی Intel HD 510 صرفا مناسب کارهای عادی و روزانه است و به کمک این پردازنده گرافیکی و پردازنده Celeron G3900 تنها می‌توانید از وب‌گردی، تماشای فیلم، اجرای نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، بسته‌ی آفیس و برخی کارهای سبک ویرایش عکس لذت ببرید.

 

نرم افزار

پردازنده سلرون G3900 اینتل یکی از اعضای خانواده‌ی تراشه‌های اسکای لیک این کمپانی است. این سری از پردازنده‌های اینتل در واقع آخرین سری هستند که از ویندوزهای قبل از ویندوز 10 نیز پشتیبانی می‌کنند.

اما در بخش نرم‌افزار همان طور که پیشتر اشاره کردیم، سیستم‌هایی که به پردازنده Celeron G3900 اینتل مجهز شده باشند، صرفا مناسب کارهای خانگی و اداری هستند و اگر سخت‌افزار کناری آنها مانند کارت گرافیک یا رم به درستی انتخاب شوند، می‌توانند در پردازش‌های نیمه‌سنگین نیز به شما کمک کنند.

اما در مورد بازی کردن با این پردازنده باید بگوییم تنها می‌توانید به بازی‌های ساده با گرافیک پایین فکر کنید.

 

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که از سیستم دسکتاپ ارزان قیمت خود برای کارهای مالی، اداری، اجرای نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، تولید محتوای متنی، کار با سیستم‌های اتوماسیون و CRM و مواردی از این دست استفاده کنند.

یک سیستم مبتنی بر پردازنده Intel Celeron G3900 می‌تواند با توجه به دو هسته پردازشی، فرکانس کاری 3.3 گیگاهرتز و عملکرد خود می‌تواند نیاز کاربران پایین‌رده را به راحتی برطرف کند.

 

نقاط قوت:

  • قیمت پایین
  • فناوری 14 نانومتری
  • معماری 64 بیتی
  • فرکانس کاری 3.3 گیگاهرتز
  • پشتیبانی از 64 گیگابایت رم

 

نقاط ضعف:

  • دو هسته پردازشی
  • نبود تکنولوژی Hype Threading و Turbo Boost
  • عملکرد متوسط




:: برچسب‌ها: پردازنده Intel Celeron G3900 , Intel Celeron G3900 , قیمت Intel Celeron G3900 , خرید Intel Celeron G3900 , بررسی Intel Celeron G3900 ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: