نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت | Galaxy Note 10 Lite
نوشته شده توسط : edbazar

گلکسی نوت 10 لایت نسخه ارزان قیمت تر گوشی Galaxy Note 10 است که هم برخی از ویژگی های خوب این اسمارتفون محبوب را به همراه دارد و هم هزینه و قیمت پایین تری را ارائه می‌کند. البته طبیعتا برای کاهش هزینه تولید و قیمت محصول برخی از ویژگی های آن از نظر کیفی افت خواهند داشت. در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ می‌پردازیم و مروری بر اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی آن خواهیم داشت. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

یکی از محبوب ترین گوشی هایی که شرکت سامسونگ در سال 2019 معرفی و روانه بازار کرد، گوشی Galaxy Note 10 است که چند نسخه مختلف دارد و قبلا در مقاله "نقد و بررسی گلکسی نوت 10 سامسونگ (Galaxy Note 10)" به نقد و بررسی آن پرداخته بودیم. یکی از گلایه هایی که خیلی از کاربران در مورد این گوشی داشتند مربوط به قیمت گران آن می‌شد. در ماه ژانویه (January) سال 2020 سامسونگ نسخه لایت این محصول را برای جلب رضایت کاربرانی که تمایل داشتند با صرف هزینه کمتر قادر به استفاده از سری فبلت های گلکسی نوت جدید باشند معرفی کرد. قیمت Galaxy Note 10 Lite در مقایسه با دیگر برادرانش به مراتب کمتر و مقرون به صرفه تر است. اما آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ ویژگی های مثبت و منفی آن کدامند؟

در این مقاله اختصاصی قصد داریم به نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این اسمارتفون را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. بنابراین اگر این گوشی به یکی از گزینه های خرید شما تبدیل شده، توصیه داریم که حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید تا بتوانید در عمل ویژگی های مثبت و منفی دستگاه را شناسایی کنید. در نظر داشته باشید که Galaxy Note 10 Lite نسخه ارزان قیمت سری فبلت های نوت 10 است و تقریبا باید روی آن به عنوان یک گوشی میان رده حساب باز شود، بنابراین انتظارات خیلی بالایی از این اسمارتفون نداشته باشید با دید کاملا آگاهانه ادامه این بررسی را دنبال نمایید. به نظر شما آیا فبلت نوت 10 لایت می‌تواند گزینه خرید خوبی باشد و جایگزینی برای نسخه اصلی این محصول به شمار آید؟ با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

در طراحی نسخه لایت فبلت نوت 10 سعی شده به برخی از ویژگی های مهمی که این روزها ارائه آن ها در طراحی اسمارتفون های جدید مرسوم است دقت شود اما از سمت دیگر برخی ویژگی های طراحی محصول برای کاهش هزینه تولید آن در مقایسه با فبلت نوت 10 کاهش کیفیت داشته است. فریم اصلی گوشی همچنان از آلومینیوم تشکیل شده اما قاب پشت آن دیگر شیشه‌ای نیست و با پلاستیک خاصی پوشانده می‌شود که ظاهری براق و جذاب دارد. بنابراین احتمال به وجود آمدن خط و خش روی قاب پشت گوشی زیاد است و باید همیشه از ابزارهای مناسب نظیر محافظ قاب پشت گوشی یا کیف و کاور موبایل برای مراقبت از آن استفاده شود.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی لنزهای دوربین اصلی و چراغ فلش اختصاصی آن ها دیده می‌شود. این بخش به صورت یک قسمت مربع شکل مشکی رنگ در گوشه قاب پشت دستگاه نصب شده و به عقیده ما خیلی سبک طراحی جذابی ندارد و می‌توانست ظاهر و سبک طراحی بهتری را ارائه کند. بدنه گوشی ابعاد 8.7 در 76.1 در 163.7 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 199 گرم می‌رسد، بنابراین گوشی نام برده شده از نظر ابعاد یک گوشی نسبتا بزرگ و از نظر وزن نسبتا سنگین است و شاید استفاده تک دست از آن برای برخی از کاربران و به ویژه بانوان کار دشواری باشد و حس خیلی خوبی را منتقل نکند.

گوشی سامسونگ Galaxy Note 10 Lite قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و مثل فبلت نوت 10 اصلی از قلم استایلوس اختصاصی تحت عنوان S Pen بهره می‌برد. این قلم که در گوشه سمت راست و زیرین قاب فبلت کیپ و نصب می‌شود از طریق بلوتوث با دستگاه در ارتباط قرار خواهد داشت و می‌تواند در مواقع خاص به عنوان شاتر دوربین هم مورد استفاده قرار گیرد یا ابزاری برای نوت برداری سریع روی صفحه خاموش گوشی باشد و برخی قابلیت های دیگر را هم ارائه کند که علاقمندان به سری فبلت های گلکسی نوت سامسونگ به خوبی با آن ها آشنا هستند. پس یکی از اصلی ترین ویژگی های مشترک گوشی Note 10 Lite و نسخه اصلی فبلت نوت 10 مربوط به بهره‌مندی هر دو مورد از قلم استایلوس اختصاصی می‌شود. اما آیا اسکن انگشت در فبلت مورد نظر هم توسط پنل نمایشگر آن صورت می‌گیرد؟ خوشبختانه همینطور است و بخش زیرین صفحه نمایش گوشی قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد.

البته در بررسی گلکسی نوت 10 لایت مشخص شد که کیفیت و سرعت عملکرد اسکنر داخل صفحه نمایش این محصول خیلی وضعیت عالی ندارد و در برخی مواقع باگ و اختلال هایی که در عملکرد آن به وجود می‌آید. گوشی به پورت شارژ یو اس بی نوع سی (USB Type C) مجهز است و از جک 3.5 میلیمتری هندزفری هم بهره می‌برد. یکی دیگر از ویژگی هایی که در طراحی گلکسی نوت 10 لایت کمی با افت کیفیت رو به رو شده مربوط به اسپیکر های آن می‌شوند که کیفیت صدای خروجی از آن ها خیلی وضعیت عالی ندارد. ضمنا متاسفانه این محصول از استاندارد ضد آب هم پشتیبانی نمی‌کند و بدنه آن در برابر پاشش و تماس آب مقاوم نخواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

صفحه نمایش گوشی نوت 10 لایت حاشیه های باریکی دارد و لنز دوربین سلفی دستگاه هم در داخل آن و بخش فوقانی ال سی دی نصب شده است. طبق آمار نمایشگر گوشی تقریبا 86.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و این امر سبب می‌شود که دستگاه از نمای رو به رو زیبا و جذاب به نظر برسد. متاسفانه روی پنل جلوی گوشی شیشه ضد خش قدرتمندی نصب نیست که بخواهید روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. با وجود تمام این تفاسیر زمانی که فبلت Note 10 Lite را در دست بگیرید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود و گوشی تقریبا خوش دست به نظر می‌آید. البته بدون شک این حس با حس در دست گرفته Galaxy Note 10 برابری نخواهد کرد اما در حد قیمت گوشی شرایط مناسبی دارد.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): صفحه نمایش

 پنل نمایشگر گوشی Note 10 Lite از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و اندازه 6.7 اینچی را ارائه می‌کند. این پنل نمایشگر حاشیه های باریکی دارد و همانطور که در بخش قبل گفتیم تقریبا 86.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و لنز دوربین سلفی گوشی هم در درون آن و بخش فوقانی ال سی دی تعبیه شده است. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه 2400 در 1080 پیکسل خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 394 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. دو قابلیت HDR و Always On Display هم توسط پنل نمایشگر گوشی پشتیبانی می‌شود. ضمن اینکه بخش زیرین نمایشگر دستگاه قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد. دقت داشته باشید روی ال سی دی گوشی نوت 10 لایت شیشه خیلی مقاومی نصب نیست و به همین دلیل حتما باید روی آن یک لایه گلس محافظ ال سی دی نصب کنید تا به مرور آسیبی به نمایشگر دستگاه وارد نشود و شاهد بوجود آمدن خط و خش های آزاردهنده بر روی آن نباشید.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش سوپر آمولد گوشی چطور است؟ در بررسی گلکسی نوت 10 لایت مشخص شد که نمایشگر این گوشی از نظر شادابی، شارپنس و کیفیت به تصویر کشیدن محتوا وضعیت بسیار مطلوبی را ارائه می‌کند و به عقیده ما بزرگ بودن پنل نمایشگر دستگاه و کیفیت خوب آن یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت Note 10 Lite را در بر گرفته است. انجام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای فیلم و ویدیو در صفحه نمایش این گوشی بسیار لذت بخش خواهد بود و بدون تردید شما هم از انجام این اقدام در گوشی مذکور لذت می‌برید. وضوح و شارپنس نمایشگر دستگاه شاید به اندازه فبلت نوت 10 اصلی نباشد اما در قبال قیمتی که گوشی ارائه کرده وضعیت کاملا مطلوبی دارد.

اما توان تولید روشنایی یا اصطلاحا برایتنس (Brightness) صفحه نمایش نوت 10 لایت چطور است؟ آیا می‌توان بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از این گوشی استفاده کرد و محتوای روی صفحه نمایش آن را دید؟ خوشبختانه پنل های سوپر آمولد از نظر تولید روشنایی کیفیت خوبی دارند و صفحه نمایش گوشی Note 10 Lite هم از این قاعده مستثنا نیست. شما با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر گوشی بر روی 100 درصد تقریبا می‌تواند در هر شرایط و حتی زمان هایی که نور آفتاب مستقیما و با شدت زیاد بر روی ال سی دی دستگاه می‌تابد، محتوای آن را ببینید و با گوشی در ارتباط باشید. در مجموع با توجه به قیمتی که فبلت Galaxy Note 10 Lite دارد، کیفیت عملکرد صفحه نمایش آن بسیار خوب است و به عقیده ما این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت محصول مورد نظر به شمار می‌رود.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی نوت 10 لایت نصب است اندروید 10 خواهد بود و جای تعجبی هم ندارد که شاهد نصب بودن پیش فرض این نسخه از سیستم عامل اندروید در دستگاه باشیم، بنابراین اگر به بروز بودن سیستم عامل گوشی اهمیت می‌دهید، فبلت Note 10 Lite از گزینه های خرید عالی پیش رویتان خواهد بود. در کنار سیستم عامل اندروید این گوشی رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام One UI 2 هم روی آن نصب است و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برایتان به ارمغان آورد. ویژگی های نسبتا خوب و متعددی در بستر نرم افزاری نوت 10 لایت ارائه شده‌اند و ما خیلی قصد ورود به جزئیات آن ها را ندارید و بیشتر می‌خواهیم در نقد و بررسی محصول به ویژگی های کاربردی آن و نحوه استفاده از گوشی در عمل بپردازیم.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

قابلیت هایی مثل امکان بکارگیری دستگاه در حالت فول اسکرین و پنهان سازی سه دکمه نویگیشن جالب هستند و می‌توانند تجربه‌ کاربری مطلوبی را برای شما به ارمغان آورند. عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه روان و خوب است و برای انجام کارهای روزمره با لگ و تاخیری همراه نخواهد بود. برقراری تماس تلفنی، ارسال و دریافت پیامک، نصب و استفاده از برنامه هایی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و غیره هم در گوشی نوت 10 لایت بدون مشکل انجام می‌شود. دقت داشته باشید که قابلیت هایی مثل پشتیبانی از دستیار هوشمند سامسونگ با نام بیکسبی (Bixby) و قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) در نسخه لایت فبلت نوت 10 پشتیبانی نشده و ارائه نمی‌شود. در مجموع عملکرد بستر نرم افزاری گوشی مطلوب است و نیازهای یک کاربر عادی را بدون مشکل برطرف می‌سازد و برای انجام کارهای روزمره هم هیچ لگ و تاخیری در آن ایجاد نخواهد شد.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): پردازنده، رم و حافظه داخلی

 طبیعتا نسخه لایت یک گوشی مثل نوت 10 نمی‌تواند پتانسیل پردازشی و قدرت عملکرد مشابه با نسخه اصلی محصول را داشته باشد و از این نظر در سطح پایین تری قرار می‌گیرد. در قلب فبلت Note 10 Lite از تراشه اگزینوس 9810 استفاده شده که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A55 هستند و فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Mongoose M3 بوده و فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. گوشی از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم ظرفیت 128 گیگابایتی دارد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات هم پشتیبانی می‌کند.

ما در بررسی گلکسی نوت 10 لایت نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن را در اختیار داشتیم و همانطور که در بخش قبل گفتیم برای انجام کارهای روزمره و نصب و استفاده از برنامه هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و غیره در این گوشی با هیچ مشکلی رو به رو نشدیم. اما این اسمارتفون تا چه اندازی پتانسیل اجرای بازی های سنگین و HD اندروید را دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال ما دو بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی گوشی نصب و هر یک را برای مدت زمان 15 دقیقه در دستگاه اجرا کردیم. نتیجه بررسی نشان داد که گوشی قدرت خوبی از نظر عملکرد و بازده پردازشی دارد. هر دو بازی بدون مشکل در دستگاه اجرا شدند و فقط بعد از گذشت 15 دقیقه از اجرای دو بازی کمی افت فریم در دستگاه قابل رویت بود و بدنه آن هم داغ شد.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

بنابراین حتی اگر به دنبال انجام بازی های سنگین و HD در گوشی باشید، گلکسی Note 10 Lite نیازتان را برطرف می‌کند اما توصیه ما این است که از این گوشی بیشتر از 20 دقیقه برای اجرای بازی های سنگین استفاده نکنید یا حداقل به ازای هر 15 دقیقه اجرای بازی های سنگین در دستگاه به آن تایم استراحت بدهید تا استرس و تنش وارد بر اجزای سخت افزاری آن کاهش یابد. پس در مجموع گوشی سامسونگ Galaxy Note 10 Lite از نظر قدرت عملکرد وضعیت خوبی دارد، اما خب طبیعتا نسبت به نسخه اصلی محصول یعنی فبلت نوت 10 پتانسیل پردازشی کمتری را ارائه می‌کند و بیشتر باید روی آن به عنوان یک گوشی میان رده حساب باز کرد.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): دوربین

 دوربین اصلی گوشی Samsung Galaxy Note 10 Lite از سه لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، تله‌فتو (Telephoto) و اولتراواید (Ultrawide) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما، HDR و ضبط ویدیو های 4K با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه توسط آن پشتیبانی می‌شوند. ضمن اینکه یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین Galaxy Note 10 Lite چطور است؟ در بررسی این گوشی مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط های با نور خوب عملکرد بسیار مطلوبی دارد و می‌تواند عکس های شارپ و شادابی ضبط کند که مشمول جزئیات خوبی هستند. شادابی رنگ ها و جزئیات تصویر در این عکس ها بسیار مطلوب خواهد بود. عکس های پرتره هم با دوربین اصلی گوشی در اینگونه شرایط با کیفیت بسیار خوبی ضبط می‌شوند و تفکیک سوژه اصلی از فضای پس زمینه بدون مشکل صورت می‌پذیرد.

اما در محیط های تاریک و کم نور دوربین اصلی گوشی چطور عمل می‌کند؟ علیرغم انتظاری که داشتیم، دوربین اصلی گوشی در محیط های تاریک و کم نور افت کیفیت زیادی نداشت و قادر به ضبط عکس های شارپ و مناسبی بود. عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند در مقایسه با اغلب گوشی های هم رده وضعیت مطلوب تری دارند. ضمنا گوشی از یک حالت اختصاصی عکسبرداری در شب (Night Mode) هم پشتیبانی می‌کند که با فعالسازی آن شادابی رنگ ها در تصاویر ضبط شده در شب و محیط های تاریک بیشتر می‌شوند. بنابراین در مجموع یکی از ویژگی های خوبی که در بررسی گلکسی نوت 10 لایت متوجه آن شدیم مربوط به عملکرد خوب دوربین اصلی گوشی در محیط های تاریک می‌شود.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

اما دوربین سلفی گوشی نام برده شده چطور است؟ دوربین سلفی Note 10 Lite از یک لنز 32 مگاپیکسلی تشکیل شده که از HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. عملکرد دوربین سلفی گوشی نوت 10 لایت هم خوب است و با آن می‌توانید عکس های سلفی عادی و پرتره مناسبی ضبط کنید. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 Lite از نظر کیفیت عملکرد دوربین وضعیت مطلوبی دارد و این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شود.

 

 نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite): باتری و شارژدهی

 باتری گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به ظرفیتی که باتری گوشی ارائه کرده، انتظار داریم که توان شارژدهی خوبی هم توسط آن قابل دریافت باشد. در بررسی گلکسی نوت 10 لایت مشخص شد که یک کاربر معمولی با استفاده نرمال از گوشی با یک مرتبه شارژ باتری دستگاه تقریبا می‌تواند 1.5 روز بدون نیاز به شارژ از آن استفاده کند. البته مقدار دقیق شارژدهی باتری دستگاه کاملا وابسته به نوع استفاده کاربر خواهد بود. شارژر اورجینال گوشی هم 25 واتی است و طبیعتا دستگاه از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری 4500 میلی آمپر گوشی Note 10 Lite برای فول شارژ شدن با شارژر فابریک خودش به مدت زمانی در حدود 90 دقیقه نیاز دارد که مدت زمان مناسبی برای شارژ باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت است. نکته مهم بعدی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به عدم پشتیبانی گوشی از قابلیت هایی مثل شارژ بیسیم و شارژر بیسیم معکوس می‌شود که در گلکسی Note اورجینال شاهد ارائه آن ها هستیم. پس گوشی سامسونگ Galaxy Note 10 Lite قدرت شارژدهی باتری خوبی دارد و سرعت شارژ مجدد آن هم مطلوب است.

 

نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10 Lite) پرداختیم. این گوشی با قیمتی ارزان تر در مقایسه با نسخه اورجینال فبلت Note 10 می‌تواند برای آن دسته افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه کمتر محصولی از این خانواده گوشی های سامسونگ را داشته باشند، گزینه خرید مناسبی باشد. اگرچه این گوشی در برخی زمینه ها واقعا با نسخه اصلی فبلت نوت 10 و نسخه پلاس آن قابل مقایسه نیست. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی گوشی مذکور در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • بهره‌مندی از قلم استایلوس S Pen
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز و بستر نرم افزاری خوب
  • پردازنده و رم خوب
  • شارژدهی خوب و سرعت شارژ مطلوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • قاب پشت پلاستیکی




:: برچسب‌ها: قیمت گلکسی نوت 10 لایت , گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ , قیمت Galaxy Note 10 Lite , بررسی گلکسی نوت 10 لایت , بررسی Galaxy Note 10 Lite , Galaxy Note 10 Lite ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: