نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : با نقطه کور خداحافظی کنید!
نوشته شده توسط : edbazar

مقدمه :

اگر از کابران قدیمی دوربین‌های مداربسته باشید؛ حتما با تصاویر ضبط شده بی‌کیفیتِ قدیمی به وسیله دستگاه‌های DVR آشنایی دارید. آشنایان شما با دیدن آن تصاویر شما را به خریدن دوربین‌های با کیفیت‌تر تشویق می کردند در حالی که در اکثر موارد مشکل از دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی (DVR) بود. در صورتی که این دستگاه توانایی پخش و ذخیره تصاویر با کیفیت ارسالی به وسیله دوربین‌های مداربسته شما را نداشته باشد، تصاویر با کیفیت پایین‌تر (حداکثر توان DVR) به نمایش در می‌آیند و ذخیره می‌شوند. نسل جدید دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی که توانایی پشتیبانی همزمان از دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های تحت شبکه را دارند، XVR نامیده می‌شوند. دستگاه‌های XVR از توان پردازشی و قدرت بالاتری نسبت به دستگاه‌های DVR برخوردار هستند و می توانند در بزرگترین پروژه‌های امنیتی مورد استفاده قرار گیرند. دستگاه XVR را میتوان به مرکز داده کوچکی تشبیه کرد که همزمان تصاویر جمع‌آوری شده به وسیله دوربین‌های مداربسته را ذخیره و پخش می کند. به این طریق هم می توانید در لحظه نظاره‌گر محیط مدنظر خود باشید و همچنین در صورت نیاز می توانید تصاویر ذخیره‌شده را مورد بازبینی قرار دهید. شرکت‌های بسیاری برای سودآوری بیشتر و برطرف کردن نیازهای امنیتی اقدام به ساخت دستگاه‌های XVR کردند که از میان آن ها میتوان به داهوا (Dahua)، هایلوک (HiLook)، هایک ویژن (Hikvision) و... اشاره کرد. دستگاه‌های XVR علاوه بر ذخیره‌سازی و پخش آنلاین تصاویر، امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. برای خرید در عین حال که باید نیاز پروژه و تجهیزات را بشناسید و دستگاهی را تهیه کنید که آن نیاز را رفع کند، باید بتوانید نیاز های آینده را نیز پیش بینی کنید. آنچه که در خرید دستگاه‌ها ضبط کننده ویدیویی اهمیت دارد این است که کاربر بتواند با افزایش تعداد دوربین در پروژه و یا تغییر مدل دوربین ها همچنان از دستگاه خریداری شده استفاده کند پس اگر قصد خرید یک دستگاه XVR با امکاناتی بسیار جذاب و طول عمری با دوام را در ذهن دارید، با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : معرفی اجمالی

 

Dahua XVR5108HS-s2


دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 از سری محصولات لایت (Lite) شرکت داهوا می‌باشد که به خاطر وزن سبک و حجم کم در این دسته بندی قرار گرفته است. دستگاه‌های XVR جدیدترین نسل دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی دوربین‌های مداربسته می‌باشند که از کیفیت‌های مگاپیکسلی پشتیبانی می کنند. دستگاه ضبط کننده ویدیویی Dahua XVR5108HS-s2 از دوازده دوربین مداربسته به صورت همزمان پشتیبانی می کند که هشت مورد از آن‌ها از طریق درگاه BNC به این دستگاه متصل می‌شوند و چهار دوربین دیگر از طریق شبکه و یا سیستم‌های تجمیعی تحت پوشش دستگاه قرار می‌گیرند. دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 دارای یک ورودی صدا نیز می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا یکی از هشت دوربینی که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم (دوربین‌های اتصال مستقیم)، توانایی ضبط و ذخیره صدا را نیز داشته باشد. این دستگاه دارای دو درگاه خروجی صدا و تصویر می‌باشد که عبارتند از: یک درگاه HDMI و یک درگاه VGA که قابلیت اتصال به تمامی مانیتورهای امروزی را برخوردار است. قابلیتی که دستگاه  XVR5108HS-s2 داهوا را از سایر ضبط کننده‌های ویدیویی متمایز می‌سازد، پشتیبانی از دوربین‌های مداربسته گردان (چرخش لنز دوربین) می‌باشد که با بهره گیری از پورت RS485 در این دستگاه صورت گرفته است. این دستگاه تنها از یک هارد دیسک ساتا (SATA) با حداکثر حجم 8 ترابایت پشتیبانی می کند و برای حفظ امنیت بیشتر می توانید از سیم ارت نیز در این دستگاه بهره‌گیری کنید. شرکت داهوا نرم‌افزاری جامع برای محصولات خود تهیه کرده است که با استفاده از آن قادر خواهید از را دور و با استفاده از تلفن همراه در هر لحظه بر پروژه امنیتی خود نظارت داشته باشید که دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 نیز از این قابلیت پشتیبانی می کند. در ادامه با نگاهی دقیق به بررسی جزیی تمامی ابعاد دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 خواهیم پرداخت.
 

 

نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : معماری و درگاه‌ها

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

دستگاه ضبط کننده ویدیویی Dahua XVR5108HS-s2 با ابعادی معادل 26x24 سانتی‌متر و ارتفاع پنج سانتی‌متری از وزنی معادل 750 گرم برخوردار است که در صورت نصب هارد دیسک این مقدار به 1.5 کیلوگرم افزایش خواهد یافت. با توجه به اطلاعات ذکر شده دستگاه فضای بسیار کوچکی را اشغال خواهد کرد و در هر مکانی قادر به استفاده از این محصول خواهید بود. طراحی دستگاه‌های XVR نقش مهمی در کار با دستگاه دارد؛ چرا که مطمئن ترین و بهترین نشانه برای چک کردن فعالیت دستگاه مشاهده‌ی چراغ‌های اعلان (Notification) می‌باشد. در نمای جلویی دستگاه XVR5108HS-s2 شاهد سه چراغ اعلان بودیم که به ترتیب از راست به چپ عباتند از : چراغ نیرو (Power) که نشان‌دهنده وضعیت اتصال به جریان برق و روشن یا خاموش بودن دستگاه می باشد. چراغ اینترنت (Net) که نشان‌دهنده وضعیت اتصال به اینترنت و یا شبکه می‌باشد و در آخر نیز چراغ وضعیت ذخیره‌سازی (HDD) که نشان دهنده وضعیت ذخیره‌سازی تصاویر دریافتی بر روی هارد دیسک می‌باشد. تمامی چراغ‌های ذکر شده در صورت درست بودن وضعیت، به رنگ بنفش در می‌آیند. با استفاده از پورت USB 2.0 موجود بر روی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قادر به استفاده از ماوس و یا فلش usb برای کپی‌ برداری از تصاویر ذخیره شده می‌باشید. همچنین بدنه شبکه‌ای، نمایی زیبا به دستگاه XVR5108HS-s2 بخشیده که در نوع خود جذاب است.

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

در نمای پشتی شاهد تمامی درگاه‌های به کار رفته در دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 هستیم که به ترتیب از راست به چپ عباتند از :

  • درگاه سیم اتصال به زمین (ارت) که جهت امنیت بیشتر افراد و اپراتور دستگاه در نظر گرفته شده است و به صورت یک پیچ بر روی دستگاه دیده می‌شود.
  • درگاه ورودی برق (Power) که انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می کند.
  • درگاه USB که جهت اتصال ماوس و یا فلش usb برای کپی‌ برداری از تصاویر ذخیره شده در نظر گرفته شده است.
  • درگاه RS485 که جهت اتصال به کنترلر برای تنطیم زاویه دید و یا ایجاد شبکه امنیتی با استفاده از سوییچ‌ها و سرور بر روی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قرار گرفته است.
  • درگاه اتصال به اینترنت و شبکه (Lan) که جهت اتصال با دو عدد دوربین تحت شبکه (IP Camera) از طریق اینترنت کاربردیست.
  • خروجی تصویر از نوع HDMI که قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است اما متاسفانه در مانیتورهای قدیمی یافت نمی‌شود و شما را وادار می‌سازد تا برای نمایش تصاویر دریافتی در مانیتیورهای قدیمی از خروجی VGA استفاده کنید که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و در قسمت بالایی پورت USB قرار گرفته است ولی قاعدتا کیفیت تصاویر دریافتی از ورودی VGA با کیفیت تصویر در خروجی HDMI قابل مقایسه نیست.
  • درگاه‌های ورودی و خروجی صدا نیز در دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 به کار رفته است و همان‌طور که مشاهده می کنید تنها از یک ورودی صدا پشتیبانی می کند و می توانید از یک دوربین با قابلیت پردازش صدا در کنار یازده دوربین دیگر استفاده کنید.
  • در انتها شاهد هشت عدد ورودی BNC هستیم که وظیفه انتقال تصاویر از دوربین‌های مداربسته را بر عهده دارند.

 

متاسفانه کمپانی داهوا در دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 از پورت‌های POE استفاده نکرده است که این امر سبب می‌شود برای اتصال دوربین‌های مداربسته از کابل‌های اینترنت و پاور جدا گانه استفاده کنید

 

نقد و بررسی Dahua XVR5108HS-s2 : سیستم نمایش و ضبط تصاویر

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

رابط کاربری و سیستم مدیریت دستگاه‌های XVR داهوا که بر پایه لینوکس هستند را می‌توان به عنوان برترین ویژگی این دستگا‌ه‌ها انتخاب کرد. با خرید دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قادر خواهید بود تا تصاویر دریافتی را به صورت لحظه‌ای در 1، 4، 8 و یا 12 کانال و با حداکثر کیفیت پنج مگاپیکسل با رزولوشن 1080 پیکسل در 15 فریم مشاهده کنید که با کاهش رزولوشن به 720 پیکسل، نرخ فریم به 28 می‌رسد. پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از همین نسبت تصویر می‌باشد. دریافت تصویر به صورت آنلاین نیز در 1،2 و یا 4 کانال و با حداکثر کیفیت چهار مگاپیکسل خواهد بود که سرعت انتقال تصاویر بسته به وضعیت شبکه از یک کیلوبایت تا شش مگابایت متغیّر می‌باشد. شرکت داهوا برای ذخیره‌سازی تصاویر نیز دست شما را کاملا باز گذاشته است. با ورود به تنظیمات ذخیره‌سازی دوربین قادر خواهید بود تا نرخ فریم، رزولوشن ، فرمت ذخیره‌سازی تصاویر و... را به دلخواه و با توجه به نیاز خود تنظیم کنید. فرمت ذخیره سازی تصاویر بین H.264 و H.264+ قابل جابه‌جایی می باشد که با استفاده از فرمت H.264+ به میزان 50 درصد در هزینه‌ها و فضای اشغالی به وسیله فیلم‌های ضبط شده صرفه جویی خواهد شد. با استفاده از دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قادر به ذخیره تصاویر با کیفیت های 4M-N, 1080P, 1080N, 720P, 960H, D1, HD1, BCIF, CIF, QCIF می‌باشید. تفاوت موارد ذکر شده تنها در حجم وکیفیت تصاویر ضبط شده به وسیله دستگاه می‌باشد. نسبت کیفیت با حجم اشغالی رابطه مستقیم دارد و پیشنهاد ما به شما استفاده از کیفیت 720 می‌باشد، چرا که در کنار کیفیت مناسب از حجم کمی نیز برخوردار است. نرخ فریم نیز از 10 تا 30 فریم متغیر است، که به شما پیشنهاد می کنیم همواره برای مشاهده تصاویر بهتر نرخ فریم را بالای 20 نگه دارید. استفاده از سیستم عامل لینوکس در این دستگاه سبب شده کار با آن راحت باشد و شما قادر باشید به راحتی تنظیمات دستگاه را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

 

نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : تکنولوژی‌های پیشرفته داهوا

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

کمپانی داهوا همواره از پیشرانان نوآوری و خلاقیت در حوزه امنیت بوده است که محصولات خود را با برترین و جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا همراه می‌سازد. قابلیت‌های کاربردی بسیاری در دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 گنجانده شده است که در این مبحث به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تشخیص چهره : با استفاده از این قابلیت و استفاده از نرم‌افزار شرکت داهوا قادر خواهید بود تا با معرفی یک چهره به دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 از کلیه آمد و رفت‌های او مطلع شوید و یا حتی در صورت مشاهده چهره فرد، هشدار دریافت کنید.

 

تشخیص حرکت : با استفاده از این تکنولوژی در صورت بروز کوچکترین حرکت یا جابه‌جایی در محیط تحت پوشش دوربین، از وقوع این اتفاق با خبر خواهید شد و می توانید این موضوع را پیگیری کنید. استفاده از این قابلیت برای نگهبانی در زمان تعطیلی ادارات و یا فروشگاه‌ها بسیار کاربردیست.

 

سنسور قطع ارتباط : با استفاده از این سنسور اگر زمانی اتصال دوربین ها از دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قطع شود، یا فایلی از ویدیوهای ذخیره‌شده حذف گردد ویا هارد دیسک از دستگاه جدا گردد، شما از طریق نرم‌افزار این شرکت از این اتفاقات آگاه خواهید شد.

 

تشخیص نوع اتصال : دستگاه ضبط کننده ویدیویی Dahua XVR5108HS-s2 از دوربین‌های متفاوتی همچون HDCVI/AHD/TVI/CVBS/IP پشتیبانی ‌می کند که در گذشته با قطع اتصال یا تغییر دوربین نیاز به برنامه ریزی مجدد دستگاه بود، اما دستگاه به محض روشن شدن، نوع اتصال را به صورت خودکار شناسایی کرده و تنظیمات لازم را اعمال می کند.

 

نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : زندگی هوشمند

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، شرکت داهوا نرم‌افزارهای هوشمند زیادی را روانه بازار کرده است که در این مبحث تنها ما دو مورد از این نرم‌افزارها را بررسی می کنیم. اولین نرم‌افزار gDMSS Plus نام دارد. با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهید بود تا در هر لحظه از شبانه روز، تصاویر دریافتی از دوربین‌های بی‌سیم (IP Camera) را مورد بررسی قرار دهید. البته لازم به ذکر است که با ساخت یک شبکه کوچک و اتصال دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 به این شبکه، قادر خواهید بود تمامی دوربین‌های متصل به دستگاه XVR خود، از جمله هشت عدد دوربین آنالوگ را نیز به صورت وایرلس تحت نظر داشته باشید. نکته‌ای بسیار کاربردی که در کار با این نرم‌افزار توجه ما را به خود جلب کرد، توانایی کنترل دوربین چرخان (Moving cam) از راه دور بود. با استفاده از نرم‌افزار gDMSS Plus که حاصل کار تیم تحقیق و توسعه (R and D) داهوا می‌باشد می توانید از طریق یک هدایت کننده مجازی، کنترل دوربین چرخان خود را به دست بگیرید و از امنیت خاطر بیشتری برخوردار باشید. بهتر است بدانید که هشدارها و دستورات امنیتی لازم که از طریق دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 به شما ارسال می‌شوند، در پلتفرم نرم‌افزاری عملکرد بهتری دارند. نرم‌افزار Imou از دیگر تولیدات داهوا می‌باشد که با هدف زندگی هوشمند ایجاد شده و سبب پیوستگی میان دوربین‌های مداربسته، دستگاه‌های XVR همچون Dahua XVR5108HS-s2 و سیستم‌های هوشمند خانگی مانند : تلوزیون‌های هوشمند، سیستم‌های مدیریت منزل و... می‌شود. با استفاده از‌ نرم افزار Imou می توانید تصاویری را که به صورت بی‌سیم بر روی تلفن همراه خود دریافت می کند؛ به تلویزیون انتقال دهید. همچنین در صورت مشاهده مورد مشکوک به وسیله دوربین‌های مداربسته از طریق این نرم‌افزار درهای منزل خود را قفل کنید و یا تماس خودکار با مرکز انتظامی را فعال کنید. کاربرد نرم‌افزار IMOU بسیار گسترده است ولی به اندازه نیاز این نقد و بررسی به این نرم‌افزار پرداختیم. در ادامه با مبحث نکات تکمیلی همراه شماییم.

 

نقد و بررسی دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 : نکات تکمیلی

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

به هنگام خرید هر دستگاهی نکاتی وجود دارد که عدم آگاهی از آ‌ن‌ها در آینده شما را دچار مشکل خواهد کرد. در این قسمت ما به بررسی نکات جزئی به هنگام خرید دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 خواهیم پرداخت. شاید شما از کاربران دوربین‌های مداربسته شرکت دیگری غیر از داهوا باشید اما هیچ جای نگرانی نیست، چرا که دستگاه ضبط کننده ویدیویی Dahua XVR5108HS-s2 از استاندارد ONVIF پشتیبانی می کند پس تولیدات اکثر شرکت‌ها همچون :Dahua, Arecont Vision, AXIS, Bosch, Brickcom, Canon, CP Plus, Dynacolor, Honeywell, Panasonic, Pelco, Samsung, Sanyo, Sony, Videotec, Vivotek و ... در کنار دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قابل استفاده‌اند. دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 تنها از یک هارد دیسک اینترنال با حداکثر ظرفیت هشت ترابایت پشتیبانی می کند و حتما نحوه تنظیم ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک را بررسی کنید تا بر روی حالت LOOP و یا ضبط مجدد باشد تا در صورت تکمیل فضای دیسک مجددا از سکتور اولیه فایل ها ذخیره شوند و ضبط تصاویر متوقف نشود. دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 قادر به ذخیره‌سازی پشتیبان نیز می‌باشد. به این صورت که شما با اتصال دستگاه پشتیبان قادر به ذخیره‌سازی تصاویر بر روی ذخیره‌ساز دیگری نیز می‌باشید. این امکان برای پشتیبان‌گیری از تصاویری که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند حائز اهمیت است. البته لازم به توضیح است که دستگاه ذخیره سازی پشتیبان، کیفیت پایین‌تری را در هنگام ذخیره سازی خواهد داشت. در انتها لازم به ذکر است که محیط نگهداری دستگاه باید دمایی بین منفی 10 تا مثبت 45 درجه داشته باشد و رطوبت هوا نیز کمتر از 90 درصد باشد.

 

نتیجه نهایی :

 

Dahua XVR5108HS-s2

 

دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 محصولی با کیفیت مناسب و تکنولوژی‌های بزرگ است که برای نیازهای امنیتی سطح بالا کاملا راضی‌کننده ظاهر شده است. دستگاه ضبط کننده تحت شبکه Dahua XVR5108HS-s2 قادر به نمایش و ذخیره‌سازی تصاویر هشت دوربین به صورت اتصال مستقیم و چهار دوربین به صورت تحت شبکه می‌باشد. این دستگاه قابلیت پشتیبانی از یک دوربین با امکان ضبط صدا را نیز دارد و از یک هارد با حداکثر حجم هشت ترابایت پشتیبانی می کند. با توجه به سخنان گفته شده و قیمت دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 که درمقایسه با قیمت دستگاه‌های XVR سایر برندها کاملا رقابتی و باصرفه است، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما دستگاه Dahua XVR5108HS-s2 را نیز در لیست خرید خود قرار دهید.

 

 

نقاط قوت :

  • پشتیبانی از 12 عدد دوربین مداربسته (4+8)
  • پشتیبانی از استاندارد ONVFI
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری کم نظیر
  • پشتیبانی از یک دوربین صوتی

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت‌های POE
  • عدم استفاده از پورت USB 3.0




:: برچسب‌ها: بررسی Dahua XVR5108HS-s2 , خرید Dahua XVR5108HS-s2 , مشخصات Dahua XVR5108HS-s2 , قیمت Dahua XVR5108HS-s2 , دستگاه ضبط کننده ویدیو تحت شبکه , ضبط کننده ویدیو داهوا ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: