نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : مقاوم و با دوام
نوشته شده توسط : edbazar

یکی از گوشی های خاصی که توسط شرکت دوجی (Doogee) معرفی شد و توانست آمار فروش خوبی هم داشته باشد، گوشی Doogee S30 (دوجی اس 30) بود که در سال 2017 شاهد رونمایی از آن بودیم. قیمت خوب، مقاومت بالا و ظاهر متفاوت از ویژگی های اصلی این اسمارتفون هستند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی Doogee S30 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت دوجی (Doogee) یکی از شرکت هایی است که تقریبا هر سال چند گوشی جدید معرفی می‌کند. گوشی های این شرکت یک ویژگی خاص دارند که مربوط به مقاومت و دوام بالا می‌شود. اغلب گوشی هایی که توسط دوجی تولید و روانه بازار شده‌اند از استانداردهای ضد آب، استانداردهای نظامی مربوط به مقاومت در برابر ضربه، فشار و غیره هستند. این گوشی ها بیشتر توسط کسانی استفاده می‌شوند که بنا به شرایط کاری به اسمارتفونی با دوام و کاملا مقاوم نیاز دارند. یکی از خوش قیمت ترین گوشی های مقاومی که شرکت دوجی در ماه آگوست (August) سال 2017 معرفی کرد گوشی Doogee S30 بود. این گوشی مبتنی بر اندروید 7 نوقاست و ظاهری خاص دارد.

قیمت دوجی اس 30 در مقایسه با قیمت گوشی های دیگر این شرکت به مراتب مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و این امر یکی از اصلی ترین علل موفقیت فروش این اسمارتفون محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی Doogee S30 بپردازیم و تجربه چند روزه استفاده خود از این اسمارتفون را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. قبل از هر چیز به خاطر بسپارید که گوشی نام برده شده یک اسمارتفون اندرویدی خاص است که در طراحی آن بیشتر به مقاومت و دوام اهمیت داده شده تا به کارایی و قدرت عملکرد! اگر می‌خواهید این گوشی خاص و فوق مقاوم را خریداری کنید، توصیه داریم تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

از آنجایی که گوشی دوجی اس 30 یک گوشی خاص است که سبک طراحی متفاوتی نسبت به اسمارتفون های نرمال بازار دارد، جای حرف زیادی در این بخش از نقد و بررسی دستگاه خواهیم داشت اما سعی می‌کنیم همه چیز را به طور خلاصه خدمتتان ارائه کنیم. با نگاه کردن به گوشی Doogee S30 خیلی ساده تفاوت آن نسبت به گوشی های دیگر و منحصر به فرد بودنش را درک خواهید کرد. گوشی فریمی تمام فلزی دارد که در دو رنگ طلایی و مشکی موجود است. قاب پشت آن از الیاف کولار (Kevlar) بسیار مقاومی تشکیل شده که به سادگی روی آن خط و خش ایجاد نمی‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الیاف کولار در ساخت جلیقه های ضد گلوله هم مورد استفاده قرار می‌گیرد چون این الیاف مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش و گسیختگی کششی دارد. ضمنا روی صفحه نمایش گوشی دوجی اس 30 هم با یک لایه شیشه ضد ضربه و خش پوشانده می‌شود تا گوشی در یک پکیج فوق مقاوم آماده استفاده باشد.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

بدنه گوشی به هیچ عنوان ظریف طراحی نشده و ضخامت زیادی دارد که این ضخامت زیاد با نگاه کردن به لبه قاب گوشی قابل درک خواهد بود. ابعاد بدنه گوشی 156.6 در 77.5 در 14 میلیمتر است و وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 261 گرم می‌رسد که نسبت به گوشی های دیگر و مشابه سنگین محسوب می‌شود. گوشی دوجی اس 30 از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کند و ضد آب است. در بررسی این اسمارتفون مشخص شد که ضد آب بودن آن فقط در حد یک ویژگی اسمی نیست و دستگاه واقعا می‌تواند حداقل تا 30 دقیقه در آب غوطه‌ور باقی بماند و هیچ مشکلی برایش ایجاد نشود. سه دکمه فیزیکی در لبه زیرین صفحه نمایش این گوشی نصب هستند که به ترتیب دکمه های بخش اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps)، هوم (Home) و بازگشت به عقب (Back) خواهند بود. در بالای این سه دکمه هم خروجی اسپیکر گوشی به صورت یک نوار افقی و بلند قابل رویت است.

در بررسی گوشی Doogee S30 مشخص شد که صدای خروجی از دستگاه کیفیت و قدرت خوبی دارد. چهار گوشه قاب دستگاه حالتی خمیده یا انحنادار دارند و در لبه سمت راست قاب دستگاه اسکنر انگشت، دکمه پاور و یک دکمه اضطراری (SOS) نصب شده است. عملکرد اسکنر انگشت گوشی دوجی اس 30 خوب است و با آن می‌توانید به راحتی و سریع از قفل نمایشگر دستگاه عبور کنید. در لبه زیرین گوشی هیچ دکمه و پورتی نصب نشده و پورت اتصال شارژر گوشی در لبه سمت چپ قاب آن نصب است. در بخش فوقانی لبه سمت چپ قاب دستگاه هم دو دکمه افزایش و کاهش صدا (Volume) نصب هستند. جک 3.5 میلیمتری هندزفری هم در لبه فوقانی قاب گوشی تعبیه شده است.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

اما شاید این سوال را بپرسید که سیم کارت گوشی در کجا نصب می‌شود؟ اگر نگاهی به قاب پشت دستگاه بیندازید متوجه خواهید شد که در بخش فوقانی قاب پشت و درست زیر لنز های دوربین اصلی آن یک بخش مستطیل شکل نصب است. با باز کردن پیچ های این قسمت به شیار سیم کارت دسترسی پیدا می‌کنید و قادر به نصب سیم کارت در گوشی دوجی اس 30 خواهید بود. لازم به ذکر است گوشی مذکور از یک شیار سیم کارت معمولی و یک شیار هیبریدی بهره می‌برد که می‌توانید سیم کارت دوم یا رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن نصب نمایید. بنابراین همانطور که گفتیم گوشی دوجی S30 یک اسمارتفون کاملا خاص و مقاوم است و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که به مقاومت و دوام موبایل اهمیت می‌دهند و در عین حال می‌خواهند یک گوشی هوشمند اندرویدی داشته باشند. به عقیده ما با توجه به قیمتی که برای Doogee S30 در نظر گرفته شده، کیفیت ساخت و طراحی دستگاه مناسب است اما طبیعتا گوشی از نظر زیبایی ظاهری حرف چندانی برای گفتن ندارد.

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : صفحه نمایش

 در این بخش از نقد و بررسی گوشی Doogee S30 در رابطه با صفحه نمایش آن و کیفیت عملکردش صحبت می‌کنیم. طبیعتا با توجه به سبک طراحی گوشی دوجی اس 30 نباید انتظار داشت که صفحه نمایش آن مثل گوشی های مدرن امروزی باشد. نمایشگر این اسمارتفون 5 اینچی از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و رزولوشن 720 در 1280 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی (HD) را ارائه می‌کند. ضمنا طبق آمار چیزی در حدود 56 درصد از مساحت کل پنل جلوی دستگاه با نمایشگر آن احاطه شده است، بنابراین انتظار نداشته باشید که نمایشگر گوشی حاشیه های باریکی داشته باشد و ظریف و زیبا به نظر آید. کیفیت نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش گوشی دوجی S30 کاملا معمولی است.

شادابی و شارپنس نمایشگر وضعیت معمولی دارد و بدین سبب تصاویر با کیفیت کاملا نرمال و متوسطی بر روی آن قابل رویت خواهند بود. صفحه نمایش گوشی از نظر تولید روشنایی هم کیفیت معمولی را ارائه می‌کند و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده به عمل آورده و جزئیات روی صفحه را ببینید باید حتما شدت روشنایی نمایشگر را بر روی 100 درصد تنظیم کنید، در غیر این صورت ممکن است محتوای روی صفحه در محیط های باز و تحت تابش نور خیلی قابل تفکیک نباشد. به صورت کلی می‌توان اینطور گفت که در طراحی و ساخت گوشی Doogee S30 خیلی به کیفیت صفحه نمایش اهمیت داده نشده و تمرکز بیشتر دوجی بر روی دوام و مقاومت دستگاه معطوف شده است. بنابراین صفحه نمایش عملکرد و کیفیت کاملا معمولی دارد.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : سیستم عامل و رابط کاربری

 با توجه به این مسئله که گوشی دوجی S30 در سال 2017 میلادی معرفی شده است نباید انتظار داشت که سیستم عامل آن خیلی به روز باشد. اندروید 7 نوقا (Android 7 Nougat) به طور پیش فرض روی این اسمارتفون نصب است و گوشی خیلی از نظر نرم افزاری ویژگی ها و قابلیت های خاصی را ارائه نمی‌کند. منظور از قابلیت های خاص در واقع آن دسته قابلیت ها و ویژگی هایی هستند که برای ارائه امکان شخصی سازی در گوشی های اندرویدی مختلف و رابط کاربری آن ها بکار می‌روند. پس اگر به دنبال رابط کاربری و بستر نرم افزاری غنی هستید، شاید Doogee S30 گزینه خرید خیلی مناسبی برایتان نباشد. اما عملکرد بستر نرم افزاری آن چگونه است و آیا لگ و تاخیری در آن دیده می‌شود؟

در بررسی گوشی Doogee S30 مشخص شد که سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه مطلوب است و با آن می‌توانید بدون مشکل کارهای روزمره و عادی خود نظیر ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس های تلفنی، وبگردی، تماشای فیلم در یوتیوب و استفاده از اپلیکیشن هایی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و غیره را انجام دهید. ما در طول چند روز استفاده از گوشی مذکور تقریبا هیچ لگ و تاخیری در آن مشاهده نکردیم اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به پردازنده و رم نه چندان قدرتمندی که در این گوشی بکار رفته است و همچنین حافظه داخلی 16 گیگابایتی آن، با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی و گذر زمان شاهد به وجود آمدن لگ و تاخیرهایی باشیم. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از عملکرد بستر نرم افزاری گوشی Doogee S30 دریافت کنید، بهتر است از پر شدن حافظه دستگاه جلوگیری به عمل آورید.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

نکته بعدی که باید در این بخش نقد و بررسی گوشی Doogee S30 به آن اشاره کنیم مربوط به دکمه SOS و عملکرد آن می‌شود. دکمه SOS در لبه سمت راست و فوقانی قاب گوشی مذکور نصب شده و رنگ آن زرد است. این دکمه در واقع نقش یک دکمه اضطراری را ایفاء می‌کند. در منوی تنظیمات گوشی دوجی S30 می‌توانید مشخص کنید که با فشردن این دکمه چه اتفاقی رخ دهد. به عنوان مثال می‌توان حالتی ایجاد کرد که با فشردن این دکمه تماس با شماره خاصی برقرار شود یا یک اپلیکیشن خاص اجرا گردد. این ویژگی یکی از ویژگی های جالبی است که در گوشی Doogee S30 بکار رفته و باید به آن اشاره مختصری می‌کردیم. پس به طور کلی گوشی دوجی S30 از نظر بستر نرم افزاری و سیستم عامل یک اسمارتفون کاملا معمولی است.

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

 با توجه به اینکه گوشی دوجی اس 30 از قیمت نه چندان گرانی برخوردار است نباید انتظار بهره‌مندی از سخت افزار قدرتمند و پتانسیل عملکردی بالا را از آن داشته باشید. گوشی دوجی اس 30 از تراشه MT6737V شرکت مدیاتک بهره می‌برد که یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.25 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. تراشه مدیاتک MT6737V یک تراشه میان رده رو به پایین است که خیلی کیفیت عملکرد زیادی ندارد و بدون تردید برای انجام تسک های سنگین پتانسیل لازم را ارائه نمی‌کند. اما رم و حافظه داخلی گوشی دوجی اس 30 چه وضعیتی دارند؟ رم این گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی را ارائه کرده و حافظه داخلی آن 16 گیگابایتی است.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

گوشی Doogee S30 از اتصال رم میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را افزایش داد. همانطور که در بخش ابتدایی مقاله گفته بودیم برای نصب حافظه جانبی (رم میکرو اس دی) در دستگاه باید کاوری که در بخش فوقانی قاب پشت آن تعبیه شده را باز کنید و رم میکرو اس دی را در شیار سیم کارت هیبریدی دستگاه نصب نمایید. البته توصیه ما این است که از نصب حافظه جانبی در گوشی مذکور خودداری نمایید چون این امر می‌تواند منجر به افزایش تدریجی حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه و تحت فشار قرار گرفتن بیشتر منابع آن شود و در نتیجه لگ و تاخیرهایی را در عملکرد گوشی به وجود آورد. با توجه به بستر سخت افزاری که گوشی دوجی S30 از آن بهره‌مند است نباید انتظار داشت که دستگاه پتانسیل اجرای بازی های HD و سنگین را داشته باشد.

طراحی گوشی Doogee S30 به گونه‌ایست که در آن بیشتر بر روی عملکرد عادی یا به نوعی برطرف کردن نیازهای اولیه یک کاربر تمرکز شده است، بنابراین اگر اهل اجرای بازی های اندرویدی هستید، دوجی اس 30 اصلا گزینه خرید گوشی مناسبی برایتان نخواهد بود. در بررسی گوشی Doogee S30 مشخص شد که حتی نصب و اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) هم می‌تواند منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه شود. این بازی ممکن است در ابتدا و برای چند دقیقه بدون مشکل در گوشی اجرا شود اما به تدریج افت فریم و تاخیرهای زیادی را به همراه می‌آورد و منجر به داغ شدن بیش از اندازه دستگاه می‌شود. پس گوشی دوجی S30 برای گیمینگ گزینه مناسبی نیست و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند یک گوشی اندرویدی کار راه‌انداز و در عین حال مقاوم و با دوام داشته باشند.

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : دوربین اصلی و سلفی

 این بخش از بررسی گوشی Doogee S30 را به دوربین آن اختصاص می‌دهیم. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 8 و 3 مگاپیکسلی تشکیل شده که به صورت افقی و کنار هم در لبه فوقانی و سمت چپ قاب پشت دستگاه نصب هستند. دیافراگم لنز دوربین 8 مگاپیکسلی این اسمارتفون F/2.2 است و نوع لنز از نوع CMOS خواهد بود. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده تا عکسبرداری در محیط های تاریک و با نور کم را امکانپذیر کند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار، زوم دیجیتال، عکسبرداری پشت سر هم، تشخیص خودکار چهره، ژئوتگینگ (Geotagging)،زوم اپتیکال، HDR، عکسبرداری پانوراما، فوکوس لمسی و تنظیم خودکار روشنایی توسط دوربین گوشی پشتیبانی می‌شوند. اما برای درک بهتر کیفیت دوربین اصلی گوشی باید آن را در عمل مورد ارزیابی قرار داد.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

در بررسی Doogee S30 مشخص شد که دوربین اصلی آن عملکرد کاملا معمولی دارد. حتی در محیط های کاملا روشن و با نور مناسب هم عکس های معمولی با دوربین این گوشی قابل ثبت هستند. عموما جزئیات تصاویر ضبط شده با دوربین اصلی دوجی S30 خیلی زیاد نیست و نویز هایی در تمام تصاویر ضبط شده با دوربین دستگاه نمایان می‌شود. بنابراین خیلی روی کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی حساب باز نکنید. در محیط های تاریک و کم نور هم کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه بیش از پیش افت خواهد کرد و تقریبا ضبط عکس های خوب غیرممکن می‌شود. حتی با روشن کردن و استفاده از چراغ فلش LED هم در این مواقع نمی‌توانید عکس های طبیعی و با کیفیت ضبط کنید. بنابراین دوربین اصلی گوشی Doogee S30 عملکردی کاملا معمولی دارد.

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 تشکیل شده است. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی آن تعریف چندانی ندارد و با آن نمی‌توانید عکس های خیلی عالی ضبط کنید. البته به عقیده ما دوربین سلفی دستگاه در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط می‌کند اما متاسفانه افت کیفیت عملکرد دوربین سلفی در محیط های کم نور و به ویژه فضاهای بسته به شدت زیاد است. بنابراین به طور کلی از این بخش بررسی گوشی Doogee S30 می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی نام برده شده از نظر دوربین عملکرد معمولی دارد و اگر علاقمند به ضبط عکس با دوربین گوشی هستید، دوجی اس 30 گزینه خرید خیلی خوبی برایتان نخواهد بود.

 

 نقد و بررسی گوشی Doogee S30 : باتری و شارژدهی

 یکی از اصلی ترین ویژگی های خاص و مثبت گوشی دوجی اس 30 مربوط به باتری آن می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید در بخش اول مقاله گفتیم که گوشی ضخامت زیادی دارد و ظرافت خاصی در طراحی آن دیده نمی‌شود و بیشتر در ساخت این اسمارتفون بر روی دوام و پایداری تمرکز شده است. بکارگیری بدنه ضخیم در دستگاه سبب شده که شرکت دوجی بتواند یک باتری قدرتمند 5580 میلی آمپر ساعتی را در آن جای دهد! این باتری از نوع لیتیوم یونی است و پیش‌بینی می‌کنیم به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز گوشی بر آید. در بررسی گوشی Doogee S30 هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد که باتری دستگاه با یک مرتبه شارژ به راحتی 2 روز انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. البته این مسئله در شرایطی صادق است که شما به طور عادی و نرمال و مثل یک کاربر معمولی از دستگاه استفاده کنید.

 

نقد و بررسی گوشی Doogee S30

 

اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی کمتر از حالت معمولی و نرمال باشد، یک مرتبه شارژ باتری دستگاه می‌تواند تا 3 روز هم دوام داشته باشد. طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از دستگاه بیشتر شود، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه گوشی دوجی S30 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و چون باتری آن ظرفیت بالایی دارد، برای شارژ مجدد باید زمان نسبتا طولانی صرف شود. میانگین مدت زمان مورد نیاز برای فول شارژ باتری گوشی از 0 تا 100 درصد به چیزی مابین 150 الی 170 دقیقه می‌رسد. بنابراین برخلاف قدرت شارژدهی خوب، سرعت پایین شارژ باتری گوشی یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم با حمل شارژر گوشی یا یک پاوربانک سعی کنید در هر شرایط و فرصتی باتری دوجی S30 را شارژ نمایید تا مجبور نشوید دستگاه را برای چند ساعت و فول شارژ باتری در گوشه‌ای رها سازید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی Doogee S30 پرداختیم. این گوشی با طراحی خاص خودش برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند یک اسمارتفون اندرویدی با دوام و مقاوم داشته باشند. بدنه گوشی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، تماس با آب و مایعات و سایر عوامل محیطی این چنینی دارد. از دیگر نقاط قوت آن می‌توان به باتری قدرتمند و شارژدهی خوب اشاره داشت. قیمت Doogee S30 هم نسبت به دیگر گوشی های خاص شرکت دوجی به مراتب مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی مقاوم، با دوام و خوش قیمت هستید، دوجی اس 30 یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • بدنه بسیار مقاوم و با دوام
  • طراحی ضد آب واقعی و با کیفیت
  • شارژدهی عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • صفحه نمایش معمولی
  • دوربین معمولی
  • سرعت پایین شارژ باتری




:: برچسب‌ها: گوشی Doogee S30 , قیمت گوشی Doogee S30 , خرید گوشی Doogee S30 , بررسی گوشی Doogee S30 , مشخصات گوشی Doogee S30 , گوشی بادوام , گوشی مقاوم , تکنولوژی ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: