نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z270-K | مادربردی کامل برای کاربران کمال گرا
نوشته شده توسط : edbazar

شرکت ایسوس یکی از سه تولید کننده بزرگ مادربرد در جهان است و در کنار سری ROG که مادربرد هایی حرفه ای برای گیمر هاست، سری مادربرد های PRIME آن بیشتر برای کاربران عادی توسعه یافته و محبوبیت زیادی هم دارد. در این بین یکی از مادربرد هایی که سال گذشته روانه بازار کرده و توانسته خریداران زیادی هم جذب کند، ASUS PRIME Z270-K نام دارد.

PRIME Z270-K یک مادربرد گیمینگ با فرم فکتور ATX است که از چیپست های Z270 اینتل برای پردازنده های نسل ششم (Skylake) و نسل هفتم (Kaby lake) از Core i7/Core i5Core i3/Pentium/Celeron با سوکت LGA 1151 استفاده می کند. به طور کلی چیپست های سری 200 اینتل به “Union Point” مشهور هستند و تا 24 خط PCIe Express 3.0 دارند و پنل خروجی آن ها پورت های پر سرعتی را ارائه می دهند. همانطور که از پسوند K این مادربرد پیداست، PRIME Z270-K قادر به اورکلاک کردن پردازنده های سری K اینتل است تا سطح جدیدی از قدرت CPU ها را به کاربر نمایش دهد.

 

Asus Prime Z270-K

 

سیستم 5X Protection III و FanXpert 4 Core دوام مادربرد Prime Z270-K  را بیشتر می کند در حالیکه تکنولوژی CrossFireX هم امکان اتصال چندکارت گرافیک به طور همزمان را فراهم می کند و اسلات های M.2 و USB 3.1 نوید سرعت بالایی انتقال داده را می دهند.

 

محتویات درون جعبه

 

محتویات درون جعبه Asus Prime Z270-K

 

خرید مادربرد ایسوس پرایم زد270-کِی برای کاربرانی که می خواهند با قیمتی مناسب رایانه ای حرفه ای را اسمبل کنند، مناسب است. مثل هر مادربرد دیگری، شرکت سازنده درون جعبه لوازم و ابزاری قرار داده تا هر کاربری بتواند تا حدودی با نحوه اسمبل کردن رایانه آشنا شود. درون جعبه مادربرد PRIME Z270-K اقلام های زیر را خواهید یافت:

  • دفترچه راهنما
  • محافظ پنل خروجی Q-Shield
  • 2 کابل SATA با سرعت 6Gb/s
  • 1 کیت پیچ M.2
  • دی وی دی درایور ها و نرم افزار های مورد نیاز

 

طراحی و پورت های داخلی

همانطور که ذکر کردیم، مادربرد ایسوس PRIME Z270-K به صورت ATX ساخته شده و با چیپست های Z270 و پردازنده های 14 نانومتری سری 6000 و 7000 اینتل سازگاری دارد. برای مشاهده لیست کامل پردازنده‌ها می‌ توانید به سایت ایسوس مراجعه کنید.

این برد مشکی رنگ و زیبا از دو اسلات PCIe x16 استفاده می کند که یکی از آن ها با 16 خط به چیپست متصل می شود و دیگری از چهار لینک داده استفاده می کند. برای کارت های ویدیویی اضافه هم در مادربرد Prime Z270-K یک اسلات PCIe x1 قرار داده شده است. این مادربرد از اتصال چند کارت گرافیک از تکنولوژی CrossFireX شرکت AMD هم پشتیبانی می کند.

 

Asus Prime Z270-K از بالا

 

سمت راست و بالای مادربرد Prime Z270-K می توانید  4 اسلات DIMM برای رم DDR4 را مشاهده کنید که در حالت فوق سریع کانال دوگانه هستند. حداکثر میزان استفاده از رم در این مادربرد 64 گیگابایت است، بسته به پردازنده نصب شده، این مادربرد برای CPU های Skylake کلاک حافظه 2133 مگاهرتزی را به ارمغان می آورد و برای CPU های Kaby Lake هم فرکانس 2400 مگاهرتزی دارد. البته اگر بخواهید سیستم خود را اورکلاک کنید، مادربرد PRIME Z270-K می تواند فرکانس های 3866، 3733، 3600، 3466، 3333، 3300، 3200، 3000، 2800 و 2666 مگاهرتزی را هم ساپورت کند.

به منظور اتصال سریعترین حافظه های بازار، این مادربرد 2 اسلات M.2 برای کارت حافظه های SSD حرفه ای NVMe M.2 دارد در کنار آن 6 پورت SATA 6Gb/s هم برای SSD ها و هارد درایو های 3.5 و 2.5 اینچی دارد که از RAID هم پشتیبانی می کنند. این پورت های M.2 با چهار خط PCIe با استاندارد 3.0 به چیپست متصل می شوند که اگر با پروتکل NVMe ترکیب شود، می تواند سرعت انتقال داده 4 گیگابایت بر ثانیه ای را به ارمغان بیاورد. این یعنی SSD هایی که با M.2 PCIe به مادربرد Prime Z270-K ایسوس متصل شده اند، 8 برابر سریعتر از SSD های SATA هستند!

 

Asus Prime Z270-K از کنار

 

پورت M.2 اول از نوع Socket 3 با M Key است و از حافظه های 2242/2260/2280/22110 در حالت های PCIe x4 و SATA پشتیبانی می کند. پورت M.2 دوم هم از نوع Socket 3 با M Key است که از حافظه های 2242/2260/2280 در حالت های PCIe x4 و SATA پشتیبانی می کند. البته وقتی دستگاهی در حالت SATA به سوکت M.2 اول متصل است، نمیتوان از SATA_1 استفاده کرد و اگر دستگاهی به M.2 دوم متصل باشد هم نمیتوان از پورت های SATA_5/6 استفاده کرد.

برای پردازش های گرافیکی، مادربرد ایسوس PRIME Z270-K از HD Graphics مجتمع اینتل پشتیبانی می کند و تا 1024 مگابایت از حافظه گرافیکی را هم در دسترس قرار می دهد. ولی کسانی که می خواهند با استفاده از اسلات های PCIe، کارت گرافیک به سیستم متصل کنند، ایسوس یک اسلات (PCIe 3.0/2.0 x 16 (x16 mode و یک اسلات (PCIe 3.0/2.0 x 16 (x4 mode و دو اسلات PCIe x1 هم در مادربرد قرار داده که البته دو اسلات قدیمی PCI هم آن ها را همراهی می کند.

 

پنل خروجی

با خرید مادربرد ایسوس PRIME Z270-K می توانید پورت هایی سریعی هم داشته باشید و با نهایت سرعت داده های خود را انتقال دهید. اولین پورت های سمت راست، پورت های صدای 8 کاناله هستند و در کنار آن هم نیز دو پورت USB 3.1 Gen1 Type-A با رنگ آبی زیر یک پورت LAN از نوع RJ45 قرار گرفته است. دو پورت USB آبی فیروزه ای هم به صورت جداگانه تعبیه شده که از نوع USB 3.1 Gen 2 Type-A هستند و تا 10 گیگابیت بر ثانیه سرعت دارند.

 

پنل پشتی Asus Prime Z270-K

 

پورت وسط پنل مادربرد Prime Z270-K از نوع HDMI است و برای انتقال داده به مانیتور یا نمایشگر خارجی کاربرد دارد. در کنار آن یک پورت USB-C 3.0 هم قرار گرفته که تا قدرت خروجی 3 آمپری را پشتیبانی می کند. پورت های جداگانه DVD-D و D-Sub هم قرار گرفته تا کاربران بدون خرید کارت گرافیک هم بتوانند مانیتور خود را به کیس خود متصل کنند.

در آخر یک پورت PS/2 دو منظوره برای اتصال ماوس و کیبورد را می بینیم که روی دو پورت USB 2.0 قرار گرفته است.

 

سایر ویژگی ها

مادربرد ASUS Prime Z270-K از ویژگی هایی مثل AI Charger، ASUS C.P.R، ASUS CrashFree BIOS 3، ASUS MyLogo 3، Q-Design، Q-Shield، هیت سینک های شیک، قابلیت GPU Boost، DIGI+ VRM، AI Suite 3، UEFI BIOS، EZ Flash 3، DX12، ASUS 5X Protection III، ASUS SafeSlot Fan Xpert 4 Core و ... بهره می برد که در ادامه برخی از آن ها را توضیح خواهیم داد.

  • AI Charger: این تکنولوژی به کمک هوش مصنوعی می تواند مادربرد را به یک شارژر برای اسمارت فون ها و تبلت ها تبدیل کند.
  • Q-Design و Q-Shield: نوع طراحی خاص ایسوس با چینش بهینه و زیبا
  • GPU Boost: امکان افزایش کلاک پردازنده گرافیکی و استفاده حداکثری از ظرفیت های آن
  • AI Suite3: ASUS AI Suite 3 تجربه تازهای از یک رابط کاربری جذاب برای کاربران است که از مانیتور های بزرگ نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی تمام قابلیت های انحصاری ایسوس را در یک مجموعه، در دسترس قرار داده است و امکان نظارت بر اورکلاک، مصرف انرژی، سرعت فن ها، ولتاژ و موارد دیگر را فراهم می کند. این برنامه همه کاره، قابلیت های متنوع و آسانی را پیشنهاد می دهد بدون اینکه نیازی به جابجایی میان برنامه های مختلف داشته باشید.
  • ASUS 5X Protection III: این قابلیت یک سیستم حفاظتی پنج گانه است که به صورت زیر می باشد:
    • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
    • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
    • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
    • DIGI+ VRM: فناوری اختصاصی ایسوس DIGI+ VRM بطور هوشمند توان را بر اساس نیاز پردازنده تأمین می ‌کند، اتلاف انرژی را کاهش می ‌دهد و باعث تقویت پایداری سیستم می‌ شود.
    • محافظ I/O ضد زنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ تهیه می‌ شود.
  • Fan Xpert 4 Core: یک سیستم خنک کننده حرفه ای و پیشرفته است که از طریق UEFI قابل کنترل است. این سیستم چندین منبع دمایی دارد و هر هدر می تواند به یک سنسور دما واکنش نشان دهد. با این سیستم میتوان روی پمپ آب های DC و PMW کنترل کامل داشت. همچنین همه هدر های روی برد به صورت خودکار فن های PMW یا DC را تشخیص می دهند. قابلیت Smart Protection هم یک جریان مجتمع است که هر هدر فن را از افزایش بی رویه دما حفاظت می کند.

 

جمع بندی

قیمت مادربرد ایسوس Prime Z270-K با توجه به قیمت مادربردهای هم رده به صورتی است که آن را برای سیستم های حرفه ای رومیزی انتخابی مناسب کرده است. این مادربرد با امکانات و قابلیت هایی که دارد می تواند نیاز هر کاربری که قصد اسمبل یک سیستم قدرتمند و همه کاره را رفع کند.

اسلات های کافی M.2 و PCIe و سازگاری با تکنولوژی Intel Optane Memory باعث می شود تا مادربرد پرایم زد 270 کِی مناسب اتصال کارت گرافیک ها و حافظه های SSD متعدد باشد. اقدام ها و سیستم های محافظتی حرفه ای به کار رفته در مادربرد Prime Z270-K هم آن را به یک محصول قابل اعتماد و مطمئن تبدیل کرده است.

به طور کلی خرید مادربرد ASUS PRIME Z270-K یک خرید عالی و کامل محسوب می شود که می تواند در کنار یک پردازنده و کارت گرافیک قوی و رم کافی، هر نوع بازی و وظیفه ای را اجرا کند.

 

نقاط قوت

  • امکان اورکلاک پردازنده و استفاده از رم هایی با فرکانس حداکثری 3866
  • پشتیبانی از چند کارت گرافیک به صورت همزمان با تکنولوژی CrossFireX
  • پشتیبانی از سیستم خنک کننده Fan Xpert 4
  • تعداد پورت های داخلی و خارجی کافی
  • وجود یک پورت USB-C
  • طراحی نورانی LED
  • پشتیبانی از اجزای پرینت شده به صورت سه بعدی برای شخصی سازی ظاهر

 

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از پردازنده های نسل هشتم
  • تعداد کم کابل های SATA درون جعبه




:: برچسب‌ها: ASUS PRIME Z270-K , مادربرد ایسوس Prime Z270-K , خرید مادربرد ایسوس Prime Z270-K , بررسی مادربرد ایسوس Prime Z270-K , مشخصات مادربرد ایسوس Prime Z270-K , مادربرد , ایسوس , مادربرد ایسوس ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: