مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل
نوشته شده توسط : edbazar

اگر اهل عکسبرداری با دوربین موبایل هستید و تمایل دارید عکس هایی که ضبط می‌کنید بهترین کیفیت و زیبایی ممکن را داشته باشند، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل اشاره کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل : مقدمه

این روزها دوربین گوشی های موبایل به طرز قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرده و با آن ها می‌توان عکس های بسیار جذابی ضبط کرد. کیفیت و قدرت عملکرد دوربین برخی از گوشی ها به قدری بالاست که واقعا می‌توان پتانسیل آن ها را با برخی دوربین های DSLR مقایسه کرد. اما همیشه برای ضبط عکس های خوب می‌بایست به نکات خاصی توجه شود. به بیان دیگر تکنیک و ترفندهای عکاسی تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت نهایی عکسی خواهند داشت که بادوربین گوشی ضبط می‌شود.

اما این ترفندها کدامند و چطور باید با نحوه استفاده از آن ها آشنا شویم؟ در این مقاله اختصاصی ما قصد داریم چند مورد از مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل را برایتان شرح دهیم. با در نظر گرفتن و توجه به این ترفندها می‌توانید با دوربین گوشی خود عکس های بسیار عالی ضبط کنید و آن ها را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و غیره با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید. پس با فروشگاه اینترنتی هدف و مهم ترین ترفندهای عکاسی با موبایل همراه باشید.

 

ترفند 1: تمیز نگه داشتن لنز دوربین

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

تمیز نگه داشتن لنز دوربین گوشی اولین مسئله‌ای است که باید برای ضبط عکس های خوب و با کیفیت با دوربین موبایلتان به آن توجه کنید. طبیعتا اگر شیشه روی لنز دوربین گوشی کثیف باشد یا خط و خش هایی بر روی آن ایجاد شود، کیفیت عکسبرداری افت می‌کند. سعی کنید همیشه قبل از ضبط عکس با یک پارچه مناسب شیشه روی لنز دوربین گوشی را کاملا تمیز کنید. وجود چربی، لکه، گرد و غبار و غیره روی این شیشه کیفیت عکس های ضبط شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

ترفند 2: کادربندی درست با قانون یک سوم

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

یکی از مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل که تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی و جذابیت عکسی که با موبایل ضبط می‌کنید دارد مربوط به کادربندی می‌شود! کادربندی درست رمز ضبط عکس های زیبا و دلچسب است. کادربندی در عین حال که خیلی ساده به نظر می‌رسد شامل پیچیدگی های زیادی است و متاسفانه اغلب کاربران آن را به درستی رعایت نمی‌کنند. سوژه عکسی که آن را ضبط می‌کنید همیشه باید مقدار کافی از فضای عکس یا اصطلاحا کادر را در بر گیرد و کوچک تر یا بزرگ تر از مقدار مناسب نباشد. برای مثال اگر قرار است از دوستتان در یک منظره خاص عکس ضبط کنید، بهتر است کادربندی را به گونه‌ای تنظیم نمایید که توازن مابین منظره و دوستتان برقرار باشد و حتی بخش بیشتر تمرکز بر روی دوست شما (سوژه اصلی) معطوف گردد. برای راحت تر شدن انجام این کار می‌توانید از گریدها یا خطوط راهنمایی استفاده کنید که در اپلیکیشن دوربین تمام گوشی ها ارائه شده‌اند. این گریدها یا خطوط راهنما، صفحه نمایش گوشی را به 9 خانه مربعی شکل تبدیل می‌کنند تا شما با استفاده از آن ها بتوانید کادربندی بهتری روی تصاویر داشته باشید. بنابراین کادربندی درست را به عنوان یکی از اصلی ترین ترفند های عکاسی با موبایل به خاطر بسپارید.

 

ترفند 3: انتخاب منظره مناسب

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

شاید چندان به این مسئله توجه نکرده باشید اما منظره و حتی سوژه‌ای که آن را برای عکسبرداری انتخاب می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی عکس نهایی دارند که ضبط خواهید کرد. همیشه به منظره پشت سر سوژه اصلی دقت داشته باشید و سعی کنید بهترین منظره ممکن را برای عکسبرداری انتخاب نمایید. اغلب کسانی که عکس های شما را مشاهده می‌کنند، فقط به سوژه اصلی عکس توجه نخواهند کرد و جزئیات پس زمینه و غیره را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهند. هرچقدر منظره‌ای که برای عکسبرداری انتخاب کرده‌اید زیباتر و جذاب تر نتیجه نهایی هم مطلوب تر خواهد بود و عکسی که می‌گیرید حرفه‌ای‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. پس انتخاب بهترین منظره هم یکی دیگر از اصلی ترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل است.

 

ترفند 4: از زوم و فلش استفاده نکنید!

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

اگر می‌خواهید عکس های با کیفیتی ضبط کنید بهتر است تا حد ممکن از زوم کردن و استفاده از فلش دوربین اجتناب نمایید. متاسفانه زوم کردن در اغلب مواقع منجر به افت کیفیت عکس و وضوح پیکسل های آن می‌شود و استفاده از فلش هم منجر به روشنایی غیرطبیعی عکس خواهد شد. بنابراین بهتر است همیشه تا حد ممکن از این دو قابلیت در ضبط عکس با دوربین گوشی های موبایل استفاده نکنید، مگر در شرایطی که مجبور باشید و دوربین گوشی هم از قابلیت زوم بدون افت کیفیت پشتیبانی کند.

 

ترفند 5: به تنظیمات اپلیکیشن دوربین دقت کنید

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

یکی دیگر از مسائل مهمی که می‌توان از آن به عنوان مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل یاد کرد مربوط به تسلط بر تمام قابلیت ها و تنظیمات اپلیکیشن دوربین می‌شود. متاسفانه 90 درصد کاربران اصلا به این موضوع توجه ندارند و صرفا با اجرای اپلیکیشن دوربین گوشی در هر شرایط شروع به عکسبرداری می‌کنند، در حالی که دوربین گوشی های امروزی از گزینه ها و آپشن های شخصی سازی زیادی بهره می‌برند و با دستکاری کردن آپشن های آن ها در اپلیکیشن دوربین می‌توان کیفیت عکسبرداری را افزایش داد. به عنوان مثال خیلی از گوشی های جدید هوآوی از قابلیت AI Mode یا Night Mode پشتیبانی می‌کنند و با فعالسازی آن ها می‌توانید عکس های بهتری در برخی شرایط و محیط های تاریک ضبط کنید. قابلیت HDR هم سبب می‌شود که در محیط های باز و روشن و با گسترده رنگی بالا بتوانید عکس های بهتری ضبط کنید. بنابراین سعی کنید به تمام تنظیمات اپلیکیشن دوربین گوشی مسلط باشید و با توجه به شرایط آپشن های مناسب را در اپلیکیشن دوربین فعال نمایید. این مسئله سبب می‌شود تا بتوانید در هر موقعیت بهترین حالت عکسبرداری با دوربین را انتخاب کرده و درنتیجه عکس های با کیفت تری ضبط کنید.

 

ترفند 6: به روشنایی و نور دقت کنید

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

مقدار نور محیط و زاویه تابش نور یکی از اصلی ترین عواملی است که در کیفیت عکسبرداری با گوشی موبایل و حتی دوربین های DSLR تاثیر می‌گذارد. دوربین اغلب گوشی ها به گونه‌ای است که در محیط های تاریک و کم نور با افت کیفیت رو به رو می‌شود، بنابراین همیشه سعی کنید برای دستیابی به بهترین نتیجه در محیط های با نور مناسب به عکسبرداری با دوربین گوشی بپردازید. همچنین سعی کنید زاویه تابش نور را به گونه‌ای تنظیم کنید که تابش مستقیم به لنز دوربین نداشته باشد، چون این مسئله منجر به سیاه شدن اغلب بخش های تصویر و ضبط یک عکس نه چندان هماهنگ (از نظر روشنایی) می‌شود. گذشته از این مسائل که به نوعی با موقعیت عکسبرداری ارتباط دارند، تقریبا اپلیکیشن دوربین تمام گوشی ها گزینه اختصاصی را برای تنظیم شدت نور ارائه می‌کند!

با استفاده از این آپشن می‌توانید تنظیمات بهتری از نظر نوردهی روی منظره پیش روی دوربین اعمال کنید. در اغلب گوشی ها تنظیم شدت نور درست قبل از ضبط عکس امکانپذیر خواهد بود. بدین منظور کافیست ابتدا با لمس بخشی از تصویر که می‌خواهید تمرکز و فوکوس بر روی آن باشد، چارچوب منظره عکسبرداری را مشخص کنید. سپس انگشت خود را بر روی صفحه گوشی به سمت بالا یا پایین بکشید (در برخی گوشی ها باید انگشت خود را به سمت راست یا چپ بکشید). در این شرایط شدت نور دریافتی و منعکس شده در عکس توسط کاربر قابل تنظیم می‌شود. بنابراین تنظیم درست نور محیط و روشنایی یکی از مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل است که توصیه داریم توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

 

ترفند 7: استفاده درست از قابلیت فوکوس

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

قابلیت فوکوس قابلیتی است که به موجب آن می‌توانید در زمان عکسبرداری تمرکز را روی یک سوژه خاص معطوف کنید. انجام درست این کار در حین ضبط عکس می‌تواند تاثیر بسیار محسوسی بر روی کیفیت نهایی منظره به ثبت رسیده داشته باشد. زمانی که فوکوس دوربین روی یک سوژه خاص تنظیم شود، جزئیات، دقت و وضوح تصویر معطوف بر روی آن سوژه خواهد شد و در نتیجه یک عکس با کیفیت تر به دست می‌آید. بنابراین همیشه سعی کنید از قابلیت فوکوس دوربین خود استفاده کنید. در حالت هایی که فوکوس روی وضعیت خودکار تنظیم است از عکسبرداری سریع خودداری نمایید و حتما اجازه دهید که فوکوس لنز دوربین روی سوژه مورد نظر با موفقیت انجام شود و سپس دکمه شاتر را برای ضبط عکس فشار دهید. با استفاده از قابلیت فوکوس می‌توانید عکس های هنری جالبی هم به ثبت برسانید. پایه و اساس عملکرد حالت ها عکسبرداری مثل پرتره که این روزها بسیار محبوب شده‌اند در واقع مبتنی بر فوکوس است.بنابراین فوکوس مناسب و درست یکی دیگر از مهم ترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

 

ترفند 8: استفاده درست از قابلیت HDR

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

تقریبا دوربین همه گوشی های موبایل از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. اما قابلیت HDR را باید در چه شرایطی مورد استفاده قرار داد؟ این قابلیت بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهید از منظره‌ای با نقاط روشن و تیره همزمان عکسبرداری کنید و منظره مذکور نسبتا وسیع باشد و در حالت عادی برقراری تعادل روشنایی نقاط مختلف تصویر توسط لنز دوربین امکانپذیر نباشد. به عنوان مثال تصور کنید قصد ضبط عکس از منظره‌ای مشابه با عکس فوق را دارید که هم بخش هایی از آسمان در آن وجود دارند و هم بخش هایی از زمین، چمن و کلبه‌ای که در عکس می‌بینید. اگر در حالت عادی با دوربین گوشی از این منظره عکس بگیرید، تصویر نهایی یا تیره می‌شود و یا روشن و به گونه‌ای خواهد بود تعادل روشنایی مطلوبی ندارد. اما با قابلیت HDR می‌توانید این تعادل را برقرار کنید و عکسی با کیفیت تر ضبط نمایید. بنابراین استفاده درست از قابلیت HDR یکی دیگر از مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل است که توصیه داریم در شرایط خاص از آن استفاده کنید.

 

ترفند 9: از حالت پرتره استفاده کنید

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

یکی از قابلیت هایی که این روزها مورد استقبال کاربران واقع شده و تقریبا دوربین تمام گوشی های میان رده و بالا رده جدید به آن مجهز هستند، قابلیت عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait Mode) است. البته این حالت با نام های دیگری مثل بوکه (Bokeh Mode)، لایو فوکوس (Live Focus) و غیره هم شناخته می‌شود. اگرچه جزئیات نحوه ضبط عکس ممکن است در این حالات کمی متفاوت باشد اما نتیجه نهایی تقریبا یکسان است و منجر به ضبط یک عکس با پس زمینه تار و سوژه کاملا نمایان می‌شود. اگر دوربین گوشی شما از قابلیت عکسبرداری پرتره پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از آن برای ضبط عکس های زیباتر و خلاقانه استفاده کنید.

 

ترفند 10: استفاده از حالت Burst Mode

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

یکی دیگر از قابلیت هایی که تقریبا دوربین تمام گوشی های موبایل ارائه می‌کند قابلیتی است که با عنوان Burst Mode شناخته می‌شود. این قابلیت منجر می‌شود که در حین عکسبرداری، چندین عکس پشت سر هم به طور خودکار ضبط شود. اگر دست شما لرزش دارد یا ممکن است در منظره‌ و سوژه‌ای که قصد عکسبرداری از آن را دارید تغییرات آنی و لحظه‌ای رخ دهد، برای کسب بهترین نتیجه حالت عکسبرداری Burst Mode را فعال کنید. بدین ترتیب بعد از ضبط عکس می‌توانید تمام عکس های ضبط شده را مشاهده کرده و هر موردی که کیفیت بهتری دارد را به عنوان عکس اصلی انتخاب کنید.

 

ترفند 11: دوربین را ثابت و بدون حرکت نگه دارید

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

کوچک ترین تکان ها و حرکات در حین ضبط عکس با دوربین گوشی های موبایل می‌تواند منجر به افت کیفیت عکس نهایی ضبط شده شود. بنابراین همیشه سعی کنید در حین عکسبرداری با دوربین موبایل خود، آن را کاملا ثابت و بدون حرکت نگه دارید. اگر دست شما کمی لرزش دارد از حالت Burst Mode برای ضبط عکس استفاده کنید. مطمئنا همیشه شدت لرزش و حرکت دوربین به اندازه‌ای که در عکس این بخش می‌بینید محسوس نخواهد بود اما حتی کوچک ترین لرزش ها و تکان ها هم می‌تواند روی کیفیت عکس نهایی ضبط شده تاثیرگذار باشد. پس ثابت نگه داشتن گوشی و جلوگیری از لرزش آن را به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین ترفند های عکاسی با گوشی به خاطر بسپارید.

 

ترفند 12: خلاقانه عمل کنید!

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

 

اگر می‌خواهید یک عکاس حرفه‌ای باشید و با دوربین گوشی خود عکس های زیبا و متفاوت ضبط کنید باید خلاق باشید. خلاقیت به آن معناست که شما باید ذهنیت خود را برای عکسبرداری تغییر داده و به دنبال روش های خاص بگردید و ایده های نوآورانه‌ای را از ذهن خود ایجاد کنید. عکس های خاص و خلاقانه همیشه بازده بهتری نسبت به عکس های روتین و معمولی دارند. حتی اگر شده برای ضبط یک عکس چند ساعت فکر کنید هم مشکلی ندارد. فکر کردن و تجسم منظره مورد نظرتان می‌تواند کمک کند تا عکس های حرفه‌ای تر و خاص تر ضبط نمایید. بنابراین سعی کنید خلاق باشید و از ایده های جدید برای ضبط عکس با دوربین گوشی استفاده به عمل آورید.

 

ترفند های عکاسی با گوشی موبایل : نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 12 مورد از مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل پرداختیم. با در نظر گرفتن این ترفندها می‌توانید عکس های بسیار جالب تر و با کیفیت تری با دوربین موبایلتان ضبط کنید. امیدواریم که از این مطلب آموزشی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.





:: برچسب‌ها: ترفند های عکاسی , ترفند های عکاسی با گوشی , ترفند های عکاسی با گوشی موبایل , عکاسی , دوربین , دوربین عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: