نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 | یک گیمینگ قدرتمند و متفاوت!
نوشته شده توسط : edbazar

شرکت لنوو (Lenevo) که بیشتر به شرکتی که تولید کننده‌ لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی و میان‌رده است، شناخته می‌شود، در سری مخصوص بازی (Gaming) خود، ساز و کار دیگری را در دستور کار قرار داده است. سری لپ‌تاپ گیمینگ Legion که یکی از جدیدترین سری لپ‌تاپ‌های شرکت لنوو است، با ظاهر و قدرتی متفاوت نسبت به لپ‌تاپ‌های میان‌رده این شرکت روانه بازار شده است.

لپ‌تاپی از این سری مخصوص بازی که قصد بررسی آن را داریم، لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 نام دارد. این لپ‌تاپ در ظاهر نه‌تنها با لپ‌تاپ‌های خود لنوو بلکه در با همه لپ‌‌تاپ‌های مخصوص بازی نیز تفاوت دارد. اولین چیزی که در برخورد با لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 توجه شما را به‌ خودش جلب می‌کند، طراحی بدنه بسیار متفاوت آن است. لنوو در ساخت این لپ‌تاپ کاملا قواعد طراحی قدیمی لپ‌تاپ را کنار گذاشته و از یک پنل داخلی بزرگ‌تر نسبت به سایر لپ‌‌تاپ‌ها استفاده کرده است.

سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ Legion Y530 با ابعادی متفاوت نسبت به بدنه اصلی، دور تا دور پنل داخلی لپ‌تاپ کشیده شده است. لنوو همچنین پورت‌های لپ‌‌تاپ را هم به پشت لپ‌تاپ، به‌جای کناره‌ها، منتقل کرده است. لولا نگه‌دارنده پنل صفحه‌نمایش هم مشابه بدنه تغییرات چشمگیری داشته است. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 به‌صورت کامل رو به‌عقب هم بر می‌گردد و می‌توانید آن را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید تنظیم کنید. پشت صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ بسیار ساده و شیک طراحی شده و تنها لوگو سری LEGION بر روی آن دیده می‌شود.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

به‌غیر از ظاهر جذاب لپ‌تاپ، لنوو در سیستم سخت‌افزاری این لپ‌تاپ هم متفاوت عمل کرده است. Legion Y530 که یک لپ‌تاپ مخصوص بازی است، از قدرتمند ترین سخت‌افزارها بهره می‌برد. لنوو بر روی این لپ‌تاپ از سیستم‌های سخت‌افزاری متفاوتی استفاده کرده است تا برای هر نوع سلیقه مناسب باشند. مبنای اصلی کانفیگ‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ Legion Y530، کارت گرافیک آن‌ها است. برای پردازش اطلاعات در حرفه‌ای‌ترین کانفیگ، شاهد پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.2 تا 4.1 گیگاهرتز هستیم. کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند NVIDIA GeForce GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه اختصاصی، خیال شما را از بابت اجرای روان بازی‌های ویدیویی با بهترین کیفیت راحت می‌کند. حافظه رم 16 گیگابایت از نوع DDR4 و قابلیت ارتقاء آن تا 32 گیگابایت، به شما این اجازه را می‌دهد که از نهایت قدرت پردازشی برای تجربه گیمینگ خود استفاده کنید. هارد دیسک‌های 1 و 2 ترابایتی با قابلیت ارتقاء از طریق حافظه SSD تا 512 گیگابایت دیگر، فضای ذخیره‌سازی شما را تامین می‌کنند. قیمت لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 با توجه به کانفیگ انتخابی شما تفاوت دارند اما در مجموع با خرید لپ‌تاپ Legion Y530 با قیمت مناسب به یک لپ‌تاپ گیمینگ فوق‌العاده قدرتمند دسترسی خواهید داشت که توانایی اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی را دارد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

طراحی و کیفیت ساخت Lenovo Legion Y530

لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 طراحی بسیار متفاوتی نسبت به همه لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دارد. برخی شرکت‌ها مانند MSI در لپ‌تاپ GE62 7RE خود با اضافه کردن طرح و نشان سعی در ایجاد تمایز بین خود با سایر لپ‌تاپ‌ها می‌کنند. اما لنوو در ساخت و طراحی لپ‌تاپ Legion Y530 قواعد طراحی لپ‌تاپ را از نو برای خود تعریف کرده است.­ اگر از کنار در حالت بسته، به‌ لپ‌تاپ نگاه کنید، بیشتر شبیه به کنسول بازی سونی پلی‌استیشن 4 است، تا یک لپ‌تاپ. قرار گیری محل خروجی هوا و همچنین پورت‌های لپ‌تاپ‌ بر روی یک سطح جدا از پنل داخلی، ظاهر لپ‌تاپ را بسیار جذاب کرده است. همچنین پنل صفحه‌نمایش لپ‌تاپ جلوتر کشیده شده است. لولا نگه‌دارنده این لپ‌تاپ هم درست بر روی پنل داخلی قرار گرفته و قابلیت برگشت به‌صورت کامل از پشت را دارد. در این حالت می‌توانید صفحه‌نمایش 15.6 اینچی لپ‌تاپ Legion Y530 را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید تنظیم کنید.

سطح پنل داخلی لپ‌تاپ در ابتدا با کلیدهای کیبورد اشغال شده است و سپس استراحت‌گاه دست و تاچ‌پد لپ‌تاپ بر روی آن جای گرفته‌اند. بر روی لبه‌های کناری خبری از پورت‌های همیشگی لپ‌تاپ‌ها نیست. لنوو در لپ‌تاپ Legion Y530 همه آن‌ها را به پشت پنل داخلی منتقل کرده است. به‌صورت کلی بر روی بدنه لپ‌تاپ خبری از طرح و نشان خاصی برای نشان دادن ماهیت گیمینگ لپ‌تاپ نیست. تنها پشت پنل صفحه‌نمایش نشان سری LEGION دیده می‌شود. لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 با ابعاد 365x260x24.2 میلی‌متر تنها 2.3 کیلوگرم وزن دارد که برای لپ‌تاپ 15.6 اینچی با سیستم سخت‌افزاری قدرتمند بسیار مناسب است و می‌توانید با خرید لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 آن را همه‌جا در کیف همراه خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

پورت‌ها و بلندگو

جابه‌جا کردن قسمت مربوط به پورت‌های لپ‌تاپ در Legion Y530 به‌هیچ‌جه باعث کاهش تنوع پورت‌ها و اتصالات لپ‌تاپ نشده و لنوو به‌خوبی همه پورت‌های کاربردی و ضروری را بر روی بدنه این لپ‌تاپ قرار داده است. با اینکه جایگاه اصلی پورت‌های لپ‌تاپ پشت پنل داخلی و صفحه‌نمایش است اما سه پورت هم بر روی لبه‌های کناری قرار گرفته است. بر روی لبه سمت راست لپ‌تاپ در کنار محل خروجی هوا، یک پورت USB 3.0 قرار گرفته است. در سمت دیگر نیز علاوه بر یک پورت USB 3.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون هم قرار دارد. سایر پورت‌های لپ‌‌تاپ به قسمت لبه پشتی لپ‌تاپ منتقل شده‌اند. یک پورت USB Type-C، پورت Mini DisplayPort برای اتصال سریع با کیفیت به مانیتور خارجی، یک پورت USB 3.0، خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN سایر پورت‌های لپ‌تاپ Legion Y530 را تشکیل می‌دهند. در کنار سایر پورت‌ها، ورودی کابل برق لپ‌تاپ و همچنین قفل کینگستون (برای اتصال لپ‌تاپ به یک قفل رمز دار) هم در این قسمت تعبیه شده‌اند.

بلندگوهای لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 هم همانند سایر بخش‌های لپ‌تاپ، کیفیت بسیار بالایی دارند. لنوو از دو بلندگو داخلی 2 وات، ساخته شرکت Harman استفاده کرده است. این بلندگوها که از فناوری صدای دالبی (Dolby® Audio Premium) پشتیبانی می‌کنند، علاوه بر بلندی صدا، کیفیت بسیار خوبی را هم ارائه می‌دهند و می‌توانید با بهترین کیفیت در هنگام بازی، تماشا فیلم و موسیقی، از پخش صدا لذت ببرید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

صفحه‌نمایش

یکی از نکات مثبت لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 مربوط به صفحه‌نمایش بسیار با کیفیت آن می‌باشد. وقتی استفاده از بهترین کارت گرافیک‌ها برای پردازش و نمایش تصویر بر روی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مهم باشد، طبیعی است که کاربران باید از صفحه‌نمایش هم انتظار بالایی داشته باشند. لنوو در ساخت لپ‌تاپ Legion Y530 به‌خوبی به این نیاز کاربران پاسخ داده است. اول از همه باید گفت که نحوه قرار گیری صفحه‌نمایش هم کمی با سایر لپ‌تاپ فرق دارد. حاشیه پایین صفحه‌نمایش کمی زیاد است، به این دلیل که علاوه بر لوگو سری LEGION، وب‌کم (Webcam) لپ‌تاپ هم به این قسمت منتقل شده است. تغییر در ساختار لپ‌تاپ برای لنوو منجر به جابه‌جایی وب‌کم از بالای صفحه‌نمایش به پایین آن شده است. وب‌کم با کیفیت HD لپ‌تاپ Legion Y530 کیفیت بسیار خوبی را برای برقراری تماس تصویری در اختیار شما می‌گذارد و همچنین قادر است که با کیفیت HD 720p فیلم‌برداری کند.

انتقال وب‌کم لپ‌تاپ از بالای صفحه‌نمایش به قسمت پایین آن، باعث شده حاشیه بالا صفحه‌نمایش و همچنین حاشیه سمت راست و چپ آن بسیار کم باشد. کم بودن حاشیه اطراف، جذابیت این صفحه‌نمایش 15.6 اینچی را بیشتر کرده است. پنل صفحه‌نمایش لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 از نوع IPS است و رنگ‌ها را بسیار زنده و شفاف نمایش می‌دهد. صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 این لپ‌تاپ به روکش مات (Anti-Glare) مجهز شده است. روکش مات باعث می‌شود که صفحه‌نمایش نور را منعکس نکند و واسطه آن می‌توانید با خیال راحت در شرایط نوری قوی مانند زیر نور خورشید هم با لپ‌‌تاپ به کار خود ادامه دهید. همچنین لازم به‌ذکر است که صفحه‌نمایش لپ‌تاپ Legion Y530 در دو مدل مختلف عرضه شده که یکی از آن‌ها نهایت نرخ نوسان تصویر 60 و دیگری 144 هرتز را پشتیانی می‌کند. طبیعتا قیمت لپ‌تاپ Legion Y530 در این دو مدل متفاوت است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

کیبورد

کیبورد لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 هم مشابه بخش‌های دیگر لپ‌تاپ دست‌خوش تغییرات جالبی شده است. لنوو از طرح جدیدی برای پوشش سطح پنل داخلی لپ‌تاپ با کلیدها استفاده کرده است. کلیدهای لپ‌تاپ با استاندارد Accu Type با اندازه بزرگ در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. تمامی کلیدهای این کیبورد جزیره‌ای به‌نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند که با استفاده از کلیدهای ترکیبی می‌توانید روشن و خاموش بودن و همچنین میزان شدت نور آن‌ها را نیز تنظیم کنید. نور پس‌زمینه کیبورد به‌شما این اجازه را می‌دهد که در شرایط نوری ضعیف به‌راحتی بتوانید کلیدهای کیبورد را تشخیص دهید. در قسمت استراحت‌گاه دست هم تاچ‌پد (Touch Pad) لپ‌تاپ به‌چشم می‌خورد. این تاچ‌پد یک‌تکه نیست و کلیدهای راست و چپ آن با پوششی متفاوت مشخص شده‌اند اما از فرمان‌های چند لمسی پشتیبانی می‌کند.­ اندازه این تاچ‌پد چندان بزرگ نیست که البته با توجه به رده کاربری لپ‌تاپ، چندان هم نیازی به آن نیست زیرا افراد برای بازی تمایل دارند که از ماوس استفاده کنند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

نکته قوت و مشخه اصلی هر لپ‌تاپ مخصوص بازی مادربرد (Motherboard) بسته شده روی آن است. همان‌طور که اشاره شد، لنوو بر روی لپ‌تاپ Legion Y530 خود از چندین کانفیگ سخت‌افزاری استفاده کرده است تا هرکس متناسب با نیاز و انتظار خود، کانفیگ موردنیازش را خریداری کند. برای پردازش اطلاعات لنوو از دو مدل پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده کرده است. در مدل حرفه‌ای لپ‌تاپ شاهد پردازنده 6 هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.2 گیگاهرتز تا 4.1 گیگاهرتز در حالت توربو (Turbo Boost) هستیم. در کنار این دو مدل پردازنده از سه کارت گرافیک مختلف استفاده شده است که همگی جز قدرتمندترین کارت گرافیک‌های مخصوص بازی هستند. اول از همه NVIDIA GeForce GTX 1050 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی برای لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است.­ اما در مدل‌های حرفه‌ای‌تر شاهد کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی و NVIDIA GeForce GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه اختصاصی هستیم.­

در کنار این پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند از دو مدل حافظه رم (RAM) با ظرفیت 8 و 16 گیگابایت از نوع DDR4 استفاده شده است. بر روی مادربرد لپ‌تاپ Legion Y530 ازدو اسلات برای قرار گیری رم استفاده شده است و در مدل 16 گیگابایت، می‌توانید 16 گیگابایت دیگر از نوع DDR4 را به لپ‌تاپ اضافه کنید تا بتوانید از 32 گیگابایت حافظه رم استفاده کنید. با قابلیت ارتقاء حافظه می‌توانید از نهایت قدرت پردازشی لپ‌تاپ استفاده کنید. با خرید لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 می‌توانید جدیدترین بازی‌ها را بهترین کیفیت و بالاترین نرخ فرم اجرا کرده و از تجربه آن لذت ببرید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

هارد دیسک‌ لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 هم با ظرفیت‌های 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است. در کنار هارد دیسک HDD، لنوو از هارد دیسک‌های SSD نیز به‌صورت همزمان استفاده کرده است که بسته به مدل انتخابی شما ظرفیت‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی دارند. همچنین لازم به‌ذکر است که حافظه SSD این لپ‌تاپ قابل ارتقاء بوده و برای مثال می‌توانید در مدلی که همراه با حافظه SDD با ظرفیت 128 گیگابایت عرضه می‌شود، آن را با یک حافظه با ظرفیت 512 گیگابایت جایگزین کنید.

باتری و میزان شارژدهی لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 با توجه به سیستم پردازشی و سخت‌افزار استفاده شده در آن بسیار خوب است. باتری 3 سلولی لیتیوم‌-یون با ظرفیت 52.5 وات‌ساعت، وظیفه شارژدهی لپ‌تاپ را برعهده دارد. حالت استفاده عادی و وب‌گردی این باتری قادر است تا 5 ساعت شارژ باتری را حفظ کند که مقدار بسیار مناسبی است. با خرید لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 با قیمت مناسب، یک سیستم سخت‌افزاری قدرتمند برای اجرای بازی‌های ویدیویی را در اختیار خواهید داشت.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

سیستم خنک‌کننده

پردازش و اجرای بازی‌های ویدیویی یک کار تخصصی با لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید و هر سیستمی باید توان ارائه آن با کیفیت مناسب را داشته باشد. یکی از بخش‌های مهم در بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، سیستم خنک‌کننده (Cooling) لپ‌تاپ است. لنوو هم در لپ‌تاپ Legion Y530 خود برای اینکه بهترین کیفیت و تجربه گیمینگ را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد، از سیستم خنک‌کننده ویژه‌ای استفاده کرده است. دو فن بزرگ و چهار لوله انتقال حرارت مسی برای لپ‌تاپ در نظر گرفته شده‌اند. با توجه به خروجی‌های تهویه هوا گرم که در قسمت‌های لبه کناری، زیر لپ‌تاپ، پشت پنل صفحه‌نمایش و جلوی پنل لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند، هوای گرم به‌‌خوبی از لپ‌تاپ خارج می‌شود. از همین رو میزان گرم شدن قطعات و لپ‌تاپ کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید یک تجربه گیمینگ مطلوب را با خرید لپ‌تاپ Legion Y530 شرکت لنوو داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 یک مجموعه کامل مخصوص بازی است. هر یک از قسمت‌های لپ‌تاپ را که مورد بررسی قرار دهید، نمی‌توانید ایرادی از آن بگیرید و همه قطعات استفاده شده برای لپ‌تاپ در سطح بسیار خوبی هستند. طراحی متفاوت و شیک، وزن کم، استفاده از صفحه‌نمایش Full HD با پنل IPS و روکش مات و کیبورد با نور پس‌زمینه، ویژگی‌های مثبت در ظاهر Lenovo Legion Y530 هستند. برای سخت‌افزار هم استفاده از پردازنده نسل هشتم اینتل، 16 گیگابایت حافظه رم با قابلیت ارتقاء، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه اختصاصی، قدرتمند بودن لپ‌تاپ Legion Y530 را به‌رخ می‌کشند. با خرید لپ‌تاپ لنوو Legion Y530 با قیمت مناسب می‌توانید به یکی از حرفه‌ای‌ترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی حال حاضر بازار دسترسی داشته باشید.

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا بدنه و وزن کم
  • صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با کیفیت Full HD و پنل IPS
  • استفاده از پردازنده 6 هسته‌ای نسل هشتم اینتل
  • استفاده از قدرتمند ترین کارت گرافیک‌های مخصوص بازی
  • حافظه رم و هارد دیسک با قابلیت ارتقا
  • نور پس‌زمینه کیبورد

 

نکات منفی

  • ندارد

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530





:: برچسب‌ها: لنوو , لپ تاپ ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: